سیم کارت های بین المللی جایگزین فیلتر شکن ها در ایران
نوشته شده توسط : rondbaz

شاید در این زمان مهم ترین وسیله ایی که مردم دارند و از آن به راحتی همه کارها را استفاده می کنند اینترنت باشد که این روز ها بسیار مهم است.شاید در گذشته ارتباطات بسیار سخت اما امروزه با وجود اینترنت ارتباط هم بسیار آسون شده است و افراد جامعه به راحتی این کار را انجام میدهند. اما این روزها در داخل کشور اینترنت دچار فیلترینگ شده است و افراد جامعه برای اینکه بتوانند از اینترنت استفاده کنند باید فیلترشکن داشته باشند که بسیار هزینه های گزافی را به روی جامعه می گذارد که اصلا مناسب نیست. اما این روز ها خبر بسیار جذاب و جالبی به میان امده است که افراد جامعه بسیار خوش حال شوند آن هم سیم کارت  های بین المللی است که جایگزین فیلتر شکن ها می شود.البته برای این که بدانید آیا استفاده از سیم کارت های بین المللی در ایران مفید خواهد بود یا نه؟ بهتر است تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید:

فیلترینگ در ایران

درست است که بعد از اتفاقات شهریور 1401 وضعیت فیلترینگ در ایران روند رو به رشدی را تجربه کرد؛ ولی فیلترینگ در ایران قدمت طولانی دارد و تقریبا با ظهور اینترنت هر چند وقت یکبار به گونه ای خود را نشان داده است.

تاریخچه فیلترینگ اپلیکیشن های مختلف در ایران

در ایران فیلترینگ یک روش کاملا شناخته شده برای همه کاربران می باشد و تقریبا از اوایل دهه 90 به طور رسمی خود را نشان داده است. اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به این موضوع داشته باشیم؛ فیلترینگ اپلیکیشن های مختلف در ایران به صورت زیر اجرا گردید:

 

·        فیلترینگ اپلیکیشن لاین

در اوایل دهه 90 اپلیکیشن ژاپنی لاین مورد استقبال کاربران ایرانی قرار گرفت و کاربران زیادی برای انجام امور مختلف از آن استفاده می کردند، اما طولی نکشید که در روز 22 بهمن 93 اختلالاتی در این اپلیکیشن مشاهده شد که عملا استارت فیلترینگ اپلیکیشن لاین بود و آن را برای همیشه فیلتر کرد.

 

·        فیلترینگ اپلیکیشن وایبر

بعد از فیلترینگ اپلیکیشن لاین، کاربران ایرانی به اجبار به سمت اپلیکیشن رقیب یعنی وایبر حرکت کردند؛ ولی همزمان با ورد کاربران ایرانی، این اپلیکیشن با اختلالات جدی مواجه شد. کاهش پهنای باند به طور مداوم مشکلاتی را برای کاربران ایرانی ایجاد می کرد، ولی همچنان کاربران از آن استفاده می کردند تا این که در مهر ماه 1401 به طور رسمی این اپلیکیشن برای همیشه فیلتر شد.

البته شایان ذکر است به دلیل افت کیفیت خدمات این پیام رسان در ایران، در اواسط دهه 90 کاربران ایرانی به سمت اپلیکیشن تلگرام حرکت کردند.

 

·        فیلترینگ اپلیکیشن تلگرام

تلگرام به نوعی پرطرفدارترین و پرکاربردترین اپلیکیشن در ایران بود که در اواخر سال 96 دسترسی به آن برای یک هفته مسدود شد. البته دوباره دسترسی به آن برقرار شد. در تاریخ 10 اردیبهشت 97 دوباره دسترسی به تلگرام مسدود شد و این بار فیلترینگ ادامه دار گردید. هر چند که این فیلترینگ کاربران را به سمت اپلیکیشن دیگر رهسپار نکرد و آنها با استفاده از فیلتر شکن تا اواخر دهه 90 به استفاده از تلگرام ادامه دادند. تا این که از سوی دولت محدودیت های سخت تری بر روی فیلتر شکن ها اعمال شد و سبب گردید تا کاربران ایرانی به سمت اپلیکیشن رقیب یعنی واتس اپ کوچ کردند.

 در نظر سنجی که در مهر 1397، توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران انجام شد، ( حدود 6 ماه بعد از فیلترینگ تلگرام ) اکثریت کاربران ایرانی هم چنان مشتاق استفاده از تلگرام بودند و در این مورد از فیلتر شکن کمک می گرفتند.

 

·        فیلترینگ اپلیکیشن واتس اپ

در اواخر دهه 90 استفاده از واتس اپ در بین کاربران ایرانی بسیار رایج شد؛ استفاده از اپ واتس اپ تا مهر ماه 1401 توسط کاربران ایرانی ادامه داشت تا اینکه این اپلیکیشن نیز مانند اینستاگرام در مسیر فیلترینگ قرار گرفت.

 

هزینه فیلترشکن در ایران

روند فیلترینگ در ایران، بازار خرید و فروش فیلتر شکن را در کشور، به بازاری بی در و پیکر تبدیل کرد که از یک طرف هزینه های کاربران را به میزان قابل توجهی بالا می برد و از سوی دیگر بعد از مدتی دیگر پاسخگوی نیاز مشترکین سیم کارت دائمی یا سیم کارت اعتباری اپراتورها نمی باشد. زیرا فیلترینگ اینترنت در ایران هر روز سخت تر و پیچیده تر می شود که نیاز به سرورهای قویتری برای فیلتر شکن ها را ایجاد می کند و هزینه های کاربران را روز به روز بالاتر می برد.

البته یکی از مهم ترین دلیل این عدم توازن، کمبود سرورهای VPN  می باشد؛ زیرا در بازار استفاده از VPN به یکباره افزایش ده برابری داشته و نیاز شدید کسب و کارها به  VPN و  VPS باعث افزایش قیمت فیلتر شکن ها هم گردید. بررسی ها نشان می دهد؛ در گذشته اکانت دو ماهه یک فیلتر شکن130 هزار تومان و سه ماهه 200 هزار تومان بود؛ ولی در حال حاضر اکانت یک ماهه آن به 200 هزار تومان می رسد.

 

موانع پیش روی کسب و کارهای جهانی در ایران چیست؟

علاوه بر سابقه طولانی فیلترینگ در ایران که تقریبا برای همه اپ های کاربردی و مفید اتفاق افتاد؛ بسیاری از تریدرها و صرافی های آنلاین با مشکلات تحریم جهانی نیز مواجه هستند. این بدان معناست که کاربران ایرانی که در حوزه تجارت جهانی کار می کنند؛ از یک طرف باید با خود تحریمی ( فیلترینگ در ایران ) مبارزه کنند و از سوی دیگر با مشکلات تحریم های آمریکا دست و پنجه نرم كنند. زیرا بسیاری از سایت ها و اپلیکیشن های کارآمد به محض این که متوجه هویت ایرانی کاربر گردند؛ حساب آنها را مسدود کرده و مانع فعالیت آنها می شوند.

 

آیا فیلتر شکن ها کارآمد هستند؟

با توجه به پیچیدگی روند فیلترینگ اینترنت در ایران، حتی فیلتر شکن های گران هم در برخی موارد پاسخگو نبوده و قطع و وصل های آن ها خطر جدی برای کسب و کارها و تجار محسوب می گردد. به همین خاطر در این روزها گزینه دیگری معرفی شده است که مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته است. در حال حاضر گزینه روی میز، سیم کارت های بین المللی می باشد که به عنوان یکی از گزینه های دور زدن فیلترینگ در ایران مطرح می شود.

 

سیم کارت بین المللی چیست؟

سیم کارت های بین المللی، سیم کارت فیزیکی هستند که به گفته فروشندگان این محصول در ایران و همه کشورهای جهان به غیر از کره شمالی قابلیت آنتن دهی و استفاده دارد. این سیم کارت برای تایید هویت ( verifying  ) در سایت هایی که کاربران ایرانی را تحریم کرده اند، مانند صرافی های ارز دیجیتال و برخی وب سایت ها و یا استفاده از چت بات های هوش مصنوعی استفاده می شود.

البته استفاده اصلی از سیم کارت های بین المللی در سفر های خارجی است؛ ولی در ایران از آن برای دور زدن فیلترینگ و تحریم ها استفاده می شود؛ چرا که می توان با تغییر IP  اینترنتی که از آن استفاده می شود؛ فیلترینگ را دور زد.

 

هزینه سیم کارت بین المللی چقدر است؟

سیم کارت های بین المللی در ایران مانند هر کالای دیگر شرایط پیچیده ای دارند و در حال حاضر از قیمت نجومی 10 تا 90 میلیون تومان برخوردار است. علاوه بر این شارژ این سیم کارت ها هم به نوبه خود هزینه هنگفتی به کاربران تحمیل می کند؛ زیرا مبلغ پرداختی برای شارژ سیم کارت بین المللی شامل قیمت دلار حواله، کارمزد درگاه آنلاین و مالیات در اروپا می شود.

 

فیلترینگ، خوب یا بد؟

با توجه به این که فیلترینگ هزینه دسترسی به اینترنت را به میزان قابل توجهی بالا می برد؛ به نوعی شکاف دیجیتال در کشور را بیشتر می کند. زیرا به خاطر فیلترینگ، نابرابری درآمد و نابرابری در فرصت ها بدتر می شود و باعث می شود که گروه های محروم و افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند؛ دسترسی محدود تری به اینترنت داشته باشند.

علاوه بر این تحقیقات کارکنان صندوق بین المللی پول نشان می دهد که افزایش یک درصدی در سهم کاربران اینترنت در جمعیت، رشد سرانه را از 0.1 به  0.4 درصد در جنوب صحرای آفریقا افزایش می دهد. بنابراین در رقابت بین کشوها، فیلترینگ تاثیر بسزایی دارد؛ به طوری که دسترسی نسبتا کم به اینترنت ممکن است؛ بهره وری در کشورهای نوظهور و در حال توسعه را کاهش دهد.





:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: