نوشته شده توسط : rondbaz

فناوری ارتباطات که یکی از مهمترین بخش های زندگی اجتماعی بوده است و بسیار برای افراد مهم است. در این سال ها که حوزه  ارتباطات بسیار مهم شده به خاطر اینترنت و  مسائل آن و بخش مهمی از زندگی افراد  دنیا را تشکیل می دهد. این روز ها که ما در روز های جهانی ارتباطات به سر می بریم شرکت ایرانسل به خاطر روز جهانی ارتباطات هدایای ویژه ایی را به  کسانی که سیم کارت ایرانسل دارند اعطا می کند. جامعه امروزی که در کنترل بخش ارتباطات است و هر روز از این بخش چیز های زیادی را یاد می گیرد. امسال هم اتحادیه بین المللی فناوری ارتباطات  موضوع  تسریع تحولات دیجیتال در شرایط دشوار را امسال نام گذاری کرد. ارتباط که برای همه افراد بسیار مهم است و در این سال ها توانسته اطلاعات افراد را گسترش دهد. این حوزه یکی از مهم ترین حوزه فعالیت می  باشد و در کنار ارتباطات  بخش اطلاعات این حوزه بسیار مهم است . 

به همین خاطر، اپراتور ایرانسل با در نظر گرفتن هدیه ی ویژه ای که از روز سه شنبه در اختیار مشترکین قرار می گیرد، به استقبال این روز رفته است. بنا به گزارش روابط عمومی ایرانسل، همزمان با فرا رسیدن روز جهانی ارتباطات و جامعه ی اطلاعاتی؛ هدیه ی ایرانسل به عنوان اولین اپراتور ارائه دهنده خدمات نسل پنجم تلفن همراه در ایران، یک بسته ترکیبی دیتا و مکالمه ی ایرانسلی است که با قیمت تخفیفی در اختیار مشرکین این اپراتور قرار می گیرد. بسته ترکیبی هدیه روز جهانی ارتباطات ایرانسل شامل یک ساعت مکالمه ایرانسلی ( درون شبکه) و یک گیگا بایت اینترنت بین المللی است که تنها به قیمت 4،000 تومان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

این بسته تخفیفی که از بامداد روز سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 در دسترس کلیه مشترکین سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری ایرانسل خواهد بود، از زمان فعال سازی تنها یک روز اعتبار داشته و هر کاربر تنها یک بار فرصت دریافت این هدیه را خواهد داشت. بنابراین کلیه مشترکین ایرانسل می توانند در این روز با مراجعه به "سوپر اپلیکیشن ایرانسل من "بسته ی اینترنت پیشنهادی هدیه روز جهانی ارتباطات را خریداری نموده و یا با شماره گیری کد دستوری # 5 * نسبت به فعال سازی آن اقدام نمایند.

در دنیای مدرن امروز ارتباطات به طور کلی دگرگون شده و به شکلی کاملا پیچیده ای با فناوری گره خورده است و شکل نوینی از ارتباطات را به وجود آورده که باعث شکل گیری سبک زندگی دیجیتال گشته است. روز جهانی ارتباطات و فناوری در اصل فرصتی است برای سازمان ها تا با اقدامات موثر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بالا بردن مهارت های دیجیتال و ارتقای خدمات با فناوری های جدید، سهمی مهم در اقتصاد دیجیتال داشته باشند.

بنابراین هدیه اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال در کشور که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و جامعه ی اطلاعاتی برای مشترکین در نظر گرفته شده، می تواند گامی موثر در راستای مهم جلوه دادن نقش فن آوری ها در زندگی مدرن امروزی باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روز ها که حوزه فناوری و ارتباط بسیار  روز های جالبی را می گذارند و بسیار اتفاقات را می گذارند. در این چند که حوزه فناوری و ارتباط به خاطر عوض شدن قیمت بسته های اینترنت فضای متشنج را می گذراند حال دارد کم کم به ساحل آرامش می رسد و در چند وقت پیش بود که در کیش نمایشگاه بین المللی فناوری ارتباط برگزار شد که در آن شرکت های دانش بنیان هم حضور  پر رنگ و فعالی داشتند. اما در این نمایشگاه خبر بسیار جالبی را همراه اول را پرده برداری کرد که  بسیار خبر هیجان انگیز و عالی بود . این خبر رونمایی از آواک سرویس بی سیم بود که همراه اول این خبر را در نمایشگاه بین المللی را رونمایی کرد. این اتفاق بسیار عالی برای دولت و سازمان های دولتی بوده است. همراه اول در این سال های همواره در تلاش بوده که بتواند خدمات خوبی را ارائه کند به مردم در سراسر ایران

رونمایی از سرویس بومی آواک در رویداد کیتکس 2022 از سوی شرکت ارتباطات سیار ایران، با هدف تامین نیازمندی های ارتباطی سازمان ها و نهادهای خدماتی و دولتی با امکانات شبکه بی سیم سنتی یکی از مهمترین سرویس های ارائه شده در این نمایشگاه بین المللی می باشد. بنا به گزارش اقتصاد آنلاین این سرویس، پلتفرمی برای ارائه خدمات بی سیم بر شبکه دیتای کشور است که با توجه به توسعه ی کسب و کارها در سال های اخیر، خدمتی منحصر بفرد و بی نظیر به شمار می آید.

با توجه به این که در دنیای اقتصاد کنونی، امکان ارتباط رادیویی گروهی با کیفیت و سهل الوصول به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر جهان مدرن باعث توسعه مشاغل می شود، همواره تقاضا برای برقراری این نوع ارتباطات که از سرعت خوب و قابل قبولی هم برخوردار باشند؛ وجود داشته است. به همین منظور سازمان های مرتبط با حجم بالایی از تقاضا بر پایه شبکه های رادیویی اختصاصی به ویژه در باندهای فرکانسی VHF و  UHF مواجه بودند که به دلیل اشباع و محدودیت طیف فرکانسی؛ امکان ارائه این سرویس در حجم بالا و با قیمت مناسب مقدور نبود. در همین راستا رونمایی از سرویس   POC با قابلیت های منحصر بفرد از سوی همراه اول که همواره در کشور به عنوان اپراتوری پیشرو شناخته می شود؛ می تواند جایگزین مناسبی برای این نوع از خدمات در نظر گرفته شود.

 سرویس " Push to talk over Cellular " که به اختصار POC نامیده می شود به اعضای یک گروه فرصت می دهد تا بتوانند با یکدیگر تماس نیمه دو طرفه فردی و گروهی به شکل صوتی و تصویری داشته باشند. در این فناوری که تنها با فشردن یک دکمه بر روی بستر دیتا با محدوده ی پوشش گسترده برقرار می شود؛ امکان انتقال داده متنی و تصویری بدون نیاز به ایجاد شبکه اختصاصی بی سیم سنتی نیز وجود خواهد داشت.

در سرویس بومی آواک امکان برقراری ارتباط بین اعضای این سرویس و بی سیم های سنتی وجود داشته و مدیریت و پایش کاربران از طریق استقرار نرم افزار تحت ویندوز و مرکز کنترل نیز امکان پذیر است.

 



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روز ها که هر فردی ممکن است دو گوشی همراه داشته باشد هر از گاهی ممکن که نتوانند پاسخ دهند. یال بخواهند که دایورت کنند به سیم کارت دیگری. اما برای بعضی ها این کار برای بعضی از افراد بسیار سهل و آسان است به راحتی تمام بلد هستند که این کار را انجام دهند .اما بعضی ها بلد نیستند که دایورت کنند. دایورت  سرویسی است که کاربر تصمیم میگیرد که  تماس های خود را به خط دیگری انتقال دهد . این کار بسیار مفید و خوب است.  این کار با چند مرحله ساده است و می توان بسیار راحت دایورت کند. این کار که  بسیار کاربرد دارد و  به خصوص در زمان های اضطراری  بسیار مفید است. دایورت کردن بسیار عالی است و با یاد گرفتن در جاهایی که لازم است می توانیم این کار را انجام دهیم و خیلی خوب است و در بعضی از مواقع بسیار کار برد و راه گشا می تواند برای همه افراد باشد. این یکی از خدماتی است که همه مشترکان می توانند داشته باشند

در حال حاضر امکان انتقال تماس یا دایورت به سایر سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری اپراتورها وجود داشته و کاربر می تواند در صورت تمایل تماس های ورودی خود را به خطوط همراه اول، ایرانسل و رایتل منتقل نمایند. البته سرویس دایورت از گستردگی بسیار زیادی برخوردار بوده و امکان دایورت خط برای شماره های تلفن های ثابت یا خارج از کشور هم وجود دارد.

 

 

نحوه دایورت کردن خط

 

دایورت کردن یا انتقال تماس به عنوان یک راهکار خوب و مناسب در شرایطی که کاربر قادر به پاسخگویی نمی باشد، در نظر گرفته می شود؛ بنابراین آگاهی از نحوه انتقال خط در سریعترین زمان ممکن به کاربران کمک می کند تا در صورت لزوم به راحتی از این خدمت استفاده نمایند.

به طور کلی برای دایورت خط دو روش وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

   1. استفاده از تنظیمات انتقال تماس بر روی تلفن های همراه

   2. استفاده از کدهای دستوری

 

روش اول : استفاده از تنظیمات انتقال تماس بر روی تلفن های همراه

این روش یکی از ساده ترین روش های دایورت خط به شمار می آید که نحوه فعال سازی آن در گوشی های هوشمند آیفون و اندرویدی به شرح ذیل می باشد:

 

   * دایورت خط در گوشی های هوشمند اندرویدی

ابتدا به قسمت تنظیمات یا Setting گوشی هوشمند اندرویدی خود مراجعه کرده، سپس در بخش My Device، منوی Call Additional settings را انتخاب کنید و در این قسمت گزینه Call forwarding را کلیک نمایید. در ادامه با انتخاب گزینه Voice call منویی برای شما باز می گردد که به شما اجازه می دهد؛ عمل دایورت خط در مواقع مختلف را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید. سپس در صفحه ی جدیدی که باز می شود شماره تلفن مورد نظر خود را وارد نموده و با انتخاب گزینه Turn On تماس های ورودی خود را به خط دیگر انتقال دهید.

برای لغو دایورت در گوشی های اندرویدی؛ فقط کافی است تمام مسیری که بیان شد را در پیش گرفته و در بخش تنظیمات؛ گزینه ی Turn Off را انتخاب کنید.

 

   * دایورت خط در گوشی های هوشمند آیفون

برای دایورت خط در گوشی های هوشمند آیفون نیز ابتدا باید به قسمت تنظیمات یا Setting گوشی هوشمند خود رفته، در منوی Phone گزینه Phone Call Forwarding را انتخاب کرده و گزینه Call Forwarding را فعال کنید. سپس در قسمت Forward To شماره تلفنی که می خواهید به آن انتقال دهید را وارد نموده و مراحل دایورت را تکمیل نمایید.

با توجه به این که در گوشی های هوشمند آیفون امکان انتخاب دایورت در شرایط مختلف وجود ندارد، در صورت فعال سازی این سرویس در هر شرایطی تماس منتقل خواهد شد و فرقی نمی کند که شما خودتان تلفن را پاسخ ندهید یا این که آنتن نداشته باشید.

برای لغو این سرویس در گوشی های هوشمند آیفون؛ باید مجددا به تنظیمات گوشی مراجعه کرده و تمام مسیر را مانند فعال سازی دایورت ادامه دهید، فقط در پایان گزینه Turn Off را انتخاب کنید.

 

روش دوم : استفاده از کدهای دستوری

نحوه انتقال تماس به خطوط دیگر با استفاده از کدهای دستوری در بین تمامی اپراتورها یکسان بوده و فرقی نمی کند مثلا اگر بخواهید خط ایرانسل را بر روی ایرانسل یا روی همراه اول و رایتل دایورت کنید.

نحوه فعال سازی سرویس دایورت در اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل:

   1. کد دستوری برای دایورت تمامی تماس ها: # شماره مورد نظر* 21 *

   2. کد دستوری برای دایورت تمامی تماس ها زمانی که مشغول هستید: # شماره مورد نظر* 61 *

   3. کد دستوری برای دایورت تمامی تماس ها زمانی که نمی خواهید به گوشی جواب دهید: 

# شماره مورد نظر* 62 *

   4. کد دستوری برای دایورت تمامی تماس ها زمانی که گوشی خاموش و یا از دسترس خارج است: 

# شماره مورد نظر* 67 *

لغو دایورت نیز در هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل کاملا یکسان بوده و با شماره گیری کد دستوری # 21 # مقدور می باشد.

 

 

نحوه دایورت تلفن همراه بر روی خطوط ثابت و بالعکس

 

با توجه به این که در حال حاضر امکان دایورت خط تلفن همراه بر روی تلفن های ثابت نیز وجود دارد، در صورت نیاز تنها کافی است با استفاده از کدهای دستوری که در بالا ذکر شد، در محل شماره مورد نظر، شماره تلفن ثابت را وارد نمایید.

 برای دایورت شماره ثابت بر روی خط تلفن همراه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل و یا یک تلفن ثابت دیگر می توانید از کدهای دستوری # شماره مقصد * 21* و یا # شماره مقصد *57* استفاده نمایید.

البته این امکان برای دایورت تلفن ثابت به شماره های همراه بین المللی، یا یک تلفن ثابت دیگر در خارج از کشور هم بدون هیچ ممانعتی وجود داشته و کاربران در صورت تمایل می توانند به جای شماره مقصد از شماره های انواع سیم کارت های بین المللی استفاده کنند. فقط توجه داشته باشید بعد از شماره گیری کد و تکمیل شدن مراحل فعال سازی، لازم است صدای بوق آزاد بشنوید، زیرا شنیدن صدای بوق اشغال به معنای عدم موفقیت مراحل دایورت می باشد.

برای لغو دایورت تلفن ثابت نیز، می توانید کد دستوری #21 # را شماره گیری کنید.

 

آیا دایورت پیامک امکان پذیر است؟

در حال حاضر امکان انتقال پیامک در اپراتورها و تلفن های مختلف، نه از طریق کدهای دستوری و نه از طریق تنظیمات تلفن همراه وجود ندارد. ولی در گوشی های آیفون با سیستم عامل ios امکان فوروارد کردن پیام با دیگر محصولات اپل مانند آی پد، آی مک، مک بوک و ... وجود دارد و شما می توانید پیامک هایتان را مستقیما بر روی دستگاه های دیگر ببینید.

برای فوروارد کردن پیامک در گوشی های هوشمند آیفون لازم است در بخش تنظیمات Setting به قسمت پیام ها یا Messages مراجعه کرده و گزینه ارسال پیام یا Text Message Forwarding انتخاب نموده و گزینه انتقال پیامک به دستگاه های جفت شده را روشن نمایید.

توجه داشته باشید؛ تعرفه ی دایورت کردن خط با تعرفه ی تماس های معمولی یکسان می باشد. البته دقت کنید اگر از سیم کارت اعتباری استفاده می کنید در زمان انتقال تماس به خطوط دیگر حتما شارژ داشته باشد. هر چند که اصلا جای نگرانی نیست و در مواقع ضروری می توانید از سرویس شارژ اضطراری همراه اول یا ایرانسل استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

از زمانی که گوشی آمد تا به امروز زمان زیادی میگذرد و در این مدت  سیم کارت ها هم به تبع گوشی ها تغییراتی داشته  و کوچک تر شده است . در این سال ها شرکت های زیادی در حوزه فناوری ارتباطات و سیم کارت شروع به فعالیت کردند که یکی از آنها شرکت شاتل بوده است و شاتل که در این سالها با نوآوری های سیم کارت توانسته  بین مردم محبوب شود و توانسته مردم را به سمت خود بکشاند . شاتل باز هم دست به اقدامی زده است که بسیار جالب بوده و برای مشتریان خاص و جذاب می تواند باشد آن هم سیم کارت هایی که قابلیت سرویس انتخاب دستی شبکه میزبان رادیویی را داشته باشد. این کار بسیار جالب بوده می تواند که بسیاری را به سمت شاتل روانه دهد . برای فعال سازی این سیم کارت هم باید از طریق کد دستوری # 8 * 1 * فعال شود برای کسانی که سیم کارت شاتل را دارند.

در حال حاضر شاتل موبایل تنها اپراتور تلفن همراه در کشور است که امکان اتصال خودکار و هوشمند به شبکه هر سه اپراتور دارای شبکه رادیویی کشور ( همراه اول، ایرانسل و رایتل) را برای مشترکین سیم کارت های خود فراهم ساخته است که با پیاده سازی آن، کاربران می توانند با شماره گیری کد دستوری  # 8 * 1 *  از وضعیت اتصال شبکه رادیویی میزبان سیم کارت خود مطلع شوند و یا با تغییر شبکه رادیویی میزبان خود، از میان هر سه اپراتور دارای شبکه رادیویی کشور، شبکه میزبان دلخواه خود را انتخاب نمایند.

بنا به گزارش روابط عمومی شاتل موبایل، اکنون بعد از نیاز سنجی انجام شده از مشترکین سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل، به ویژه مشترکینی که از مودم برای اتصال به شبکه استفاده می کنند، این اپراتور قابلیت امکان" تغییر شبکه رادیویی به صورت آنلاین "را به این سرویس اضافه نموده است. بنابراین از این پس، مشترکین سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل می توانند به صورت آنلاین از طریق پنل مدیریتی حساب خود، ضمن استعلام نام شبکه رادیویی میزبان، به صورت دستی این شبکه را در لحظه تغییر داده یا قابلیت انتخاب هوشمند را از همین طریق مجددا فعال کنند.

این خدمت جدید از سوی شاتل موبایل که به کاربران اجازه می دهد تا با مراجعه به پنل مدیریت اینترنتی حساب شاتل موبایل به صورت آنلاین به این سرویس دسترسی داشته باشند، در راستای رفاه حال مشترکین و تسهیل دسترسی آنها صورت پذیرفته است. با این سرویس شاتل موبایل با تحلیل مداوم شبکه و آنتن های موجود در موقعیت جغرافیایی محل قرار گیری مشترکین، با کیفیت ترین شبکه رادیویی در هر منطقه را به صورت کاملا هوشمند در اختیار کاربران قرار می دهد.  

قابلیت انتخاب دستی شبکه از طریق کد دستوری و یا مدیریت حساب اینترنتی کاملا رایگان بوده و مشترک برای بهره مندی از این سرویس؛ نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه مضاعفی ندارد، فقط برای برخورداری از این قابلیت؛ لازم است اینترنت همراه گوشی هوشمند مشترک روشن باشد.

شاتل موبایل، اپراتور نسل جدید تلفن همراه با هسته مستقل شبکه موبایل است که با ارائه نخستین سیم کارت هوشمند در کشور، تجربه ای متفاوت از شبکه تلفن همراه را برای علاقمندان فراهم آورده است. کلیه اخبار مربوط به این اپراتور و سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل، پوشش سراسری 3G و   4G/LTE در وب سایت این اپراتور به آدرس  www. Shatelmobile.ir  قابل مشاهده می باشد.

شماره تلفن 09981000000 شاتل موبایل نیز امکان برقراری ارتباط 24 ساعته با کارشناسان فروش شاتل موبایل را برای کلیه علاقمندان فراهم کرده و کاربران می توانند پاسخ کلیه سوالات خود در مورد سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل، پیش شماره 0998 و کد یک را از این طریق دریافت نمایند.

 



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روز ها که گوشی های هوشمند دارن هر روز آپدیت می شوند در کنارش اپ ها و پیام رسان های زیادی دارند تشکیل می شوند تا  مردم را به هم نزدیک تر کنند. در این سالها در کشور خودمان هم  بسیاری  پول برای پیام رسان ها داخلی استفاده  کرده است که تا به امروز جواب وپلاس های مثبتی از سوی مردم گرفته نشده است و به نحوی مردم علاقه ایی به  نصب پیام رسان های داخلی ندارند و بیشتر از پیام رسان های خارجی استفاده می کنند. این روز ها در بیشتر دانشگاه ها و سازمان های دولت این اپ ها را مورد استفاده قرار می گیرد . این روز ها که طرح صیانت هم در مجلس قرار دارد و منتظر است که  ببینیم آیا مجلس این طرح را رای می دهد یا خیر. با وجود همه این قضایا ولی مردم یه دلیل امنیت بسیار پایینی که ممکن است این پیام رسان ها داخلی داخلی داشته باشد هنوز مایل به نصب این نوع پیام رسان ها ندارند

 مانند پیام رسان "بله " که برخی از بانک ها برای دریافت جزئیات تراکنش ها، مشتریان خود را ملزم به نصب آن کردند و یا پیام رسان" آی گپ "که انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد منوط به نصب آن می باشد، همه و همه پیام رسان هایی هستند که نه تنها موفق نبودند؛ بلکه با انتقادات گسترده ای از سوی کاربران نیز همراه شدند.

ارجاع کاربران به نصب یک پیام رسان بومی مشخص، برای انجام بخش هایی از فرآیندهای اداری؛ داستان دیروز و امروز ادارات دولتی، سازمان ها و شرکت ها نیست. این الزام که در سال های اخیر به یک رویه از سوی برخی سازمان ها و ادارات تبدیل شده در تلاش است تا از این طریق آمار نصب این پیام رسان ها را بالا ببرند، تلاشی که در عمل با شکست مواجه شده است. تجربه ی تلخ الزام کاربران به خوبی نشان می دهد چنین رویکردی هیچ گاه موفق نبوده و تا زمانی که در طراحی و ساخت چنین پیام رسان هایی دغدغه اصلی کاربران مورد توجه قرار نگیرد، نه هزینه های تبلیغاتی هنگفت جواب می دهد و نه ارجاع کاربران به نصب یک پیام رسان ناکارآمد.

تازه ترین خبر در خصوص این پیام رسان ها بر می گردد به خبری که چند روز پیش از سایت گمرک منتشر شد و بیان می کرد؛ کاربران برای دریافت کد تایید انجام فرآیند رجیستری باید یک پیام رسان داخلی به نام" ما "یا همان We را نصب کنند. این خبر حاکی از آن بود که ارسال کد از طریق پیامک متوقف شده و کاربران برای رجیستری گوشی خود حتما باید این پیام رسان را نصب کنند.

ارجاع به نصب یک پیام رسان ناشناخته ای که تا آن لحظه حدودا 5 هزار نصب را داشته، از همان ابتدا واکنش های منفی زیادی را از سوی کاربران به دنبال داشت. زیرا از نظر کاربران نصب یک پیام رسان ناشناخته کاری غیر منطقی بوده و آنها تمایلی به نصب این پیام رسان ندارند. البته ناگفته نماند گروهی که نسبت به نصب این پیام رسان اقدام کردند، از نا کارآمدی و مشکلات کار با آن گلایه های زیادی داشتند. به همین خاطر عده ای از کاربران تلاش کردند تا با درج امتیاز یک به این برنامه در فروشگاه های اپلیکیشن اعتراض خود را نشان دهند.

صبح روز بعد، روح الله لطیفی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر توقف ارسال پیامک برای رجیستر کردن گوشی موبایل، ضمن تکذیب این موضوع گفت:" مسافران برای انجام مراحل رجیستری هم چنان باید به پنجره واحد گمرکی مراجعه کنند و تمام موارد نیز از طریق پیامک به اطلاع آنها خواهد رسید."

لطیفی ضمن اشاره به این که ارسال پیامک های گمرکی به کامیونداران به پیام رسان اختصاصی این سازمان منتقل شده است گفت:" صادرات ما در سال 122 میلیون تن و واردات 41 میلیون تن است. یعنی 163 میلیون تن کالا به مرزها رفته و جابه جا شده است؛ در نتیجه روزانه باید تعداد قابل توجهی پیامک برای صاحبان کامیون های حامل این کالاها ارسال شود و درباره مراحل مختلف کار اطلاع رسانی انجام شود."

ایشان در ادامه توضیح دادند: "پیشتر نوبت دهی و اطلاع از مراحل ورود و خروج کالاها به صورت پیامکی بود و یک کامیون ممکن بود برای تحویل بار حدود 12 پیامک دریافت کند که برای گمرک هزینه بر بود. اما اکنون گمرک تصمیم گرفته از طریق پیام رسان خود به جای ارسال پیامک ها استفاده کنند. این پیام رسان، پیام رسان کاری کامیونداران است و از این پس، این قابلیت نیز به آن اضافه شده است."

سخنان لطیفی نشان می دهد این تکذیب محدود به توقف ارسال پیامک برای رجیستری گوشی است و این طرح در بخش دیگری از گمرک در حال اجراست. گفته می شود مدیر پژوهشگاه سامانه هوشمند ( مالک وی) فردی به نام حبیب الله آراسته راد است که پیش از این مدیریت راه اندازی سامانه جامع گمرکی را بر عهده داشته وعضو کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی وزارت اقتصاد دولت قبل بوده است.

البته این اقدام گمرک و ارجاع کاربران به پیام رسان" ما " توسط گمرک بی سابقه نیست و در بهمن ماه سال 98 نیز اخباری مشابه این اخبار منتشر شد. در آن زمان نیز مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان گمرک، هایده باقری پور، با ابلاغ بخشنامه ای از توقف ارسال پیامک و انتقال خدمات پیامکی به بستر پیام رسان We خبر داد.

در متن این نامه آمده بود:

در راستای هوشمند سازی گمرک و استقرار گمرک موبایل و شبکه فعالان اقتصادی و نیز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه های مرتبط با خدمات پیامک، نسبت به راه اندازی شبکه پیام رسان" ما "به نشانی Wemesssenger.ir اقدام به عمل آمده است. لذا از این پس کلیه خدمات پیامکی ارائه شده از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع امور گمرکی از طریق این شبکه قابل بهره برداری است.

سپس در ادامه این بخشنامه درخواست شده بود تا نسبت به اطلاع رسانی به تمامی ذی نفعان، اقدام مقتضی صورت گیرد.

به نظر می رسد در آن زمان نیز این اقدام پس از مدتی متوقف شده بود زیرا در دو سال اخیر ارسال پیامک برای انجام رجیستری موبایل انجام می شد و خبری از پیام رسان We نبود.

با وجود آن که یک روز پس از چنین اقدامی، گمرک این موضوع را تکذیب و فرایند رجیستری را به روال قبل بازگرداند، امکان دارد بارها بارها این تجربه ناموفق در ارگان ها و سازمان های دیگر تکرار شود و مدیران بخش های مختلف بدون در نظر گرفتن نیاز کاربران، با تصمیم گیری های عجولانه اقداماتی مشابه این انجام دهند. تکرار این چرخه معیوب زمانی متوقف خواهد شد که همه ما به این نکته توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی پیام رسان های بومی تنها در صورتی می توانند موفق بوده و امید به استفاده موثر و مستمر داشته باشند که نه تنها بر اساس نیاز جامعه هدف طراحی شده باشند بلکه کارآمد و کاربردی نیز باشند.

 



:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

در این چند سال که گوشی ها هوشمند تر شده اند و توانسته اند که جای بعضی وسایل برای مردم را بگیرند . در این چند سال گوشی های هوشمند توانسته اند که با اپ های مختلف اطلاعات عمومی مردم را بالا ببرند . پاندمی کرونا هم باعث شد که گوشی ها هوشمند بهتر دیده شده اند و همه دانش آموزان به خاطر کلاس های آنلاین نیاز به یک گوشی های هوشمند لازم بود و توانسته اند که از طریق گوشی های هوشمند به کلاس های مجازی بروند و از تحصیلات خود عقب نمانند.امروزه استفاده از تکنولوژی یکی از مهم ترین نیاز های آدم ها شده است به نحوی که این روز ها حتی آدم ها از طریق همین گوشی های هوشمند و تکنولوژی توانسته اند  که از هم دیگر احوالپرسی کنند و بسیار برای آنها خوب بوده است. در هر حال پیشرفت تکنولوژی بسیار برای آدم ها موثر بوده و توانسته است که برای مردم وسایل  های بسیار جالبی از طریق تکنولوژی ساخته شود

 با توجه به تاثیر روزافزون گوشی های هوشمند در انجام امور شخصی و اداری، میزان نفوذ این وسیله کوچک اما کاربردی در زندگی ایرانیان نیز بسیار بیشتر از قبل شده است، به طوری که مطابق آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، در سه ماهه چهارم پایانی سال 1400، تعداد 30 میلیون و 385 هزار و 471 عدد خط دائمی و تعداد 178 میلیون و 558 هزار و 488 عدد خط اعتباری واگذار شده است که با این میزان از واگذاری، مجموع خطوط واگذاری شده دائمی و اعتباری کشور به 208 میلیون و 943 هزار و 959 خط می رسد.

البته از میان خطوط واگذاری شده، تعداد 27 میلیون و 194 هزار و 655 خط دائمی فعال و 112 میلیون و 864 هزار و 224 خط اعتباری فعال وجود دارد که با این حساب مجموع خطوط دائمی و اعتباری فعال در کشور به تعدا 140 میلیون و 58 هزار و 879 خط می رسد.

 

وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

ردیف

اپراتور

خطوط واگذار شده دائمی

خطوط واگذار شده اعتباری

جمع کل خطوط واگذار شده

خطوط فعال دائمی

خطوط فعال اعتباری

جمع کل خطوط فعال

1

همراه اول

22،047،294

83،426،830

105،474،124

21،330،411

53،195،198

74،525،609

2

ایرانسل

7،810،363

87،341،726

95،152،089

5،503،527

54،867،073

60،370،600

3

رایتل

527،814

7،789،932

8،317،746

360،717

4،801،953

5،162،670

-

جمع کل

30،385،471

178،558،488

208،943،959

27،194،655

112،864،224

140،058،879

 

ضریب نفوذ تلفن همراه ( درصد)

166،63

 

بنابراین با توجه به این که تعداد خطوط تلفن همراه کشور تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400، به بیش از 140 میلیون خط فعال رسیده است، ضریب نفوذ تلفن همراه به 166.63 در صد می رسد.

به گزارش ایسنا، ویژگی هایی مانند تعداد خطوط واگذاری شده، ضریب نفوذ، تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ، میزان پوشش جاده ای، درصد پوشش جمعیتی، شهر و روستاهای تحت پوشش و درصد مکالمات موفق اپراتورها کاملا متفاوت بوده و می تواند وجه تمایز آنها از هم محسوب شود.

بر همین اساس نگاهی به خلاصه ای از عملکرد اپراتورها در سه ماهه پایان سال 1400 می اندازیم:

 

 

اپراتور همراه اول

 

اپراتور همراه اول به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور فعال در کشور، از بیشترین تعداد خطوط واگذاری شده دائمی فعال در بین اپراتورها برخوردار است به طوری که از میزان 22 میلیون و 47 هزار و 294 خط دائم واگذاری شده ی این اپراتور؛ تعداد 21 میلیون و 330 هزار و 411 خط فعال می باشد.

خطوط اعتباری واگذار شده همراه اول درباره زمستان 1400، 83 میلیون و 426 هزار و 830 خط بوده که از این تعداد 53 میلیون و 195 هزار و 198 خط فعال هستند.

 

خلاصه عملکرد اپراتور همراه اول تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

ردیف

عنوان شاخص

مقدار

1

تعداد خطوط واگذار شده دائمی

22،047،294

2

تعداد خطوط واگذار شده اعتباری

83،426،830

3

مجموع تعداد خطوط واگذار شده ( HI R)

105،474،124

4

تعداد خطوط فعال دائمی

21،330،411

5

تعداد خطوط فعال اعتباری

53،195،198

6

مجموع تعداد خطوط فعال (RGS )

74،525،609

7

تعداد اشتراک های (M2M)

1،136،198

8

تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ

112

9

تعداد اپراتورهای خارجی دارای ارتباط رومینگ

299

10

میزان پوشش جاده های اصلی، فرعی و ریلی ( کیلومتر)

82،146

11

درصد پوشش جمعیتی-2G

5/96

12

درصد پوشش جمعیتی-3G

85

13

درصد پوشش جمعیتی-4G

81

14

تعداد شهر های تحت پوشش 

1،395

15

تعداد روستا های تحت پوشش

44،918

16

درصد میزان موفقیت در برقراری مکالمات (ASR)

51.49

17

درصد میزان مکالمات قطع شده (CDR )

0.35

18

درصد میزان کارایی مدارات اتصال متقابل (CER )

96.03

19

درصد متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه (CSSR)

99.11

20

درصد میزان انتقال موفقیت آمیز مکالمه (HOSR )

98.53

 

بر اساس جدول فوق، 96،5 درصد تحت پوشش 2G و 85 در صد تحت پوشش 3G و 81 درصد تحت پوشش 4G قرار دارند. تعداد شهرهای تحت پوشش همراه اول تا پایان سه ماهه پایانی سال 1400 به عدد 1،395 شهر و تعداد روستاهای تحت پوشش به 44 هزار و 918 روستا رسیده است. میزان پوشش جاده ای، فرعی و ریلی همراه اول در حال حاضر به 82 هزار و 146 کیلومتر می رسد.

 

 

اپراتور ایرانسل

 

ایرانسل به عنوان اولین اپراتور دیجیتال در کشور، دارای بیشترین تعداد خط اعتباری واگذار شده می باشد که بر اساس آمارها تعداد خطوط اعتباری این اپراتور به 87 میلیون و 341 هزار و 726 خط می رسد که از این میان 54 میلیون و 867 هزار و 73 خط فعال هستند. تعداد خطوط واگذار شده دائمی ایرانسل نیز در سه ماهه پایانی سال 1400، به 7 میلیون و 810 هزار و 363 خط می رسد که از این تعداد، 5 میلیون و 503 هزار و 527 خط فعال هستند.

 

خلاصه عملکرد اپراتور ایرانسل تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

ردیف

عنوان شاخص

مقدار

1

تعداد خطوط واگذار شده دائمی

7،810،363

2

تعداد خطوط واگذار شده اعتباری

87،341،726

3

مجموع تعداد خطوط واگذار شده ( HI R)

95،152،089

4

تعداد خطوط فعال دائمی

5،503،527

5

تعداد خطوط فعال اعتباری

54،867،073

6

مجموع تعداد خطوط فعال (RGS )

60،370،600

7

تعداد اشتراک های (M2M)

1،618،779

8

تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ

140

9

تعداد اپراتورهای خارجی دارای ارتباط رومینگ

273

10

میزان پوشش جاده های اصلی، فرعی و ریلی ( کیلومتر)

64،066

11

درصد پوشش جمعیتی-2G

87.21

12

درصد پوشش جمعیتی-3G

83.6

13

درصد پوشش جمعیتی-4G

61

14

تعداد شهر های تحت پوشش-2G

1،374

15

تعداد شهر های تحت پوشش-3G

1،347

16

تعداد شهر های تحت پوشش-4G

1،326

17

تعداد روستا های تحت پوشش

19،909

18

درصد میزان موفقیت در برقراری مکالمات (ASR)

57.42

19

درصد میزان مکالمات قطع شده (CDR )

0.31

20

درصد میزان کارایی مدارات اتصال متقابل (CER )

99.9

21

درصد متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه (CSSR)

99.31

22

درصد میزان انتقال موفقیت آمیز مکالمه (HOSR )

98.89

 

طبق جدول فوق 87.21 درصد تحت پوشش 2G و 83.6 در صد تحت پوشش 3G و 61 درصد تحت پوشش 4G قرار دارند. میزان پوشش جاده ای ، فرعی و ریلی ایرانسل نیز در حال حاضر به 64 هزار و 66 کیلومتر می رسد.

 

 

اپراتور رایتل

 

رایتل به عنوان اولین اپراتور نسل سوم تلفن همراه در کشور، تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400 ، تعداد 527 هزار و 814 خط واگذار شده دائمی دارد که از این تعداد 360 هزار و 717 خط فعال می باشد. خطوط واگذار شده اعتباری این اپراتور نیز 7 میلیون و 789 هزار و 932 خط می باشد که از این میان 4 میلیون و 801 هزار و 953 خط فعال هستند.

 

خلاصه عملکرد اپراتور رایتل تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

ردیف

عنوان شاخص

مقدار

1

تعداد خطوط واگذار شده دائمی

527،814

2

تعداد خطوط واگذار شده اعتباری

7،789،932

3

مجموع تعداد خطوط واگذار شده ( HI R)

8،317،746

4

تعداد خطوط فعال دائمی

360،717

5

تعداد خطوط فعال اعتباری

4،801،953

6

مجموع تعداد خطوط فعال (RGS )

5،162،670

7

تعداد اشتراک های (M2M)

10،119

8

تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ

146

9

تعداد اپراتورهای خارجی دارای ارتباط رومینگ

215

10

میزان پوشش جاده های اصلی، فرعی و ریلی ( کیلومتر)

27،563

11

درصد پوشش جمعیتی-3G

56.5

12

درصد پوشش جمعیتی-4G

29.4

13

تعداد شهر های تحت پوشش-3G

411

14

تعداد شهر های تحت پوشش-4G

78

15

تعداد روستا های تحت پوشش

955

16

درصد میزان موفقیت در برقراری مکالمات (ASR)

53.46

17

درصد میزان مکالمات قطع شده (CDR )

0.22

18

درصد میزان کارایی مدارات اتصال متقابل (CER )

99.67

19

درصد متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه (CSSR)

99.53

20

درصد میزان انتقال موفقیت آمیز مکالمه (HOSR )

99.92

 

بر اساس این جدول، 56.5 درصد تحت پوشش 3G و 29.4 درصد تحت پوشش 4G قرار دارند. میزان پوشش جاده ای، فرعی و ریلی رایتل به 27 هزار و 563 کیلومتر رسیده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روز ها اپل دارد با ایفون 13 جولان می دهد و بازار ها را یکی پس از دیگری در اختیار خودش می گیرد  و مشتریانش را گسترش می دهد و رکورد شکنی هایی دارد انجام میدهد . اپل که در آخرین ایونت خود رنگ جدید آیفون 13 را معرفی کرد  که بسیار برای مخاطبانش جذاب بوده است و همه  طرفداران اپل از این رنگ بسیار خوششان آمد.  اپل توانسته امسال بسیار طرفدارانش را گسترش دهد وبسیاری که گوشی های اندرویدی داشته را به سمت خود جذب کند و بسیار تواسته با قابلیت های جذابش  را متقاعد در خرید اپل کند . اپل که این روز ها در صدر خرید و فروش گوشی های هوشمند هست و توانسته برای مردم قشر پایین هم گوشی های se را قرار دهد بسیار خوب و جذاب بوده است. باید دید که تا چه اندازه گوشی های اندرویدی توان مقابله کردن با گوشی های شرکت اپل را دارند و می توانند آیا اپل را شکست دهند یا خیر

گزارش مالی منتشر شده از سه ماهه نخست 2022، نشان می دهد که برای نخستین بار غول فناوری واقع در کوپرتینو نه تنها رکورد درآمدی سه ماهه خود را جا به جا کرد، بلکه از بهترین پیش بینی های اجماع وال استریت نیز فراتر رفته است. شایان ذکر است که اجماع وال استریت برای سه ماهه نخست 2022 درآمد اپل را 3/118 میلیارد دلار پیش بینی کرده بود که درآمد این شرکت در این فصل از مرز 123 میلیارد دلار فراتر رفت.

تیم کوک مدیرعامل اپل در این خصوص می گوید:

"نتایج رکورد این سه ماهه به واسطه نوآورانه ترین مجموعه محصولات و خدمات ما ممکن شد. ما از دیدن پاسخ مشتریان در سراسر جهان خوشحالیم و این در زمانی است که با توجه به همه گیری ویروس کرونا، استفاده از فناوری برای ارتباط مردم به این اندازه مهم نبوده است. ما تمام تلاش خود را برای کمک به ساختن جهانی بهتر و پیشرفت به سمت هدف خود برای خنثی شدن کربن در سراسر زنجیره تامین تا سال 2030 انجام می دهیم. همچنین مشارکت در کارهای فوری برای ساختن آینده ای عادلانه تر را دنبال می کنیم."

افزایش درآمد آیفون در حالی اتفاق افتاد که این کمپانی نیز مانند دیگر شرکت ها با مشکلات زنجیره ی تامین دست و پنجه نرم می کند. علاوه بر این چالش هایی نیز از سوی دولت ها با محوریت سیاست های اپ استور و کنترل بر اکوسیستم نرم افزاری آیفون مطرح شده است. قوانین اتحادیه اروپا نیز ممکن است این شرکت را مجبور به فراهم سازی بارگیری جانبی اپلیکیشن ها کند.

محصولاتی که اپل در فصل منتهی به مارس 2022 عرضه کرده بود شامل: نسل سوم آیفون SE، مدل سبز رنگ آیفون 13 و آیفون 13 پرو، کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو و مانیتور استودیو دیسپلی می باشد.

گزارشی که از عملکرد مالی شرکت اپل از سوی مدیر عامل اپل منتشر شده است؛ نشان دهنده رشد قابل ملاحظه فروش آیفون سری 13 نیز می باشد. تیم کوک در بخشی از گزارش مالی سه ماهه دوم سال 2022 اعلام کرده است در این بازه زمانی فروش آیفون بیش از 5 درصد رشد داشته است که این خبر بسیار مسرت بخش است.

مدیر عامل اپل در گفت و گو با  CNBC  اعلام کرد:

"ما در طول سه ماهه ی دوم سال 2022 رکورد جدیدی برای تعداد کاربران اندروید که به خرید آیفون روی آورده اند، به دست آورده ایم. این آمار نشان می دهد کسب و کار گوشی هوشمند اپل احتمالا از نگرانی های اخیر در مورد اعتماد مشتریان به این محصول مصون بوده است."

او در ادامه به این نکته اشاره کرد که رشد فروش آیفون یک چرخه ی بسیار قوی است. در گزارش تیم کوک تعداد کاربران اندروید که به خرید آیفون روی آورده اند؛ رشد دو رقمی را تجربه کرده است.

آمارها نشان می دهد اپل با وجود مواجهه با مشکلات ادامه دار زنجیره تامین و نگرانی مشتریان از تورم، همچنان درآمد خود را بالا نگه داشته است و محصولات جدید این کمپانی مانند گذشته در بین کاربران محبوب و پر طرفدار هستند.

 



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

در چند ماه گذشته  طرح  رومینگ ملی  به نحوی با شکست روبرو شده است که  این اتفاق بسیار بد بوده است  برای اپراتور های سیم کارت. با این که  رومینگ بین الملل با اتفاقات که به خاطر پاندمی کرونا روبرو شده بود ولی سال گذشته نسبت به  سال اول کرونا بسیار خوب بوده و توانسته بسیار خوب باشد و مردم دوباره در سفر هایشان از رومینگ  بین الملل استفاده کنند. اما  طرح رومینگ ملی که به نفع مردم بوده در سه ماه آخر سال  افت بسیار شدیدی داشته که برای اپراتور های سیم کارت بسیار ناخوشایند بوده است . این طرح  رومینگ ملی که بسیار  نسبت به طرح رومینگ بین الملل فرق دارد و رومینگ ملی در مناطق داخلی کشور مورد استفاده میگیرد و به صرفه تر هم است . حال باید دید که اپراتور های سیم کارت  برای اینکه  جبران کنند این کاهش مکالمات رومینگ ملی را چه طرح هایی را دارند که بتواند باعث پیشرفت استفاده دوباره مردم از طرح رومینگ ملی شود  .

طرح رومینگ ملی در واقع راهکاری است تا با توجه به هزینه های بالای تامین تجهیزات، اپراتورها از الزام خرید تجهیزات برای مناطق صعب العبور، مناطق محروم و یا کم جمعیت بی نیاز شوند و اگر در منطقه ای، یک اپراتور پوشش ندارد از پوشش شبکه های اپراتور های دیگر موجود در منطقه استفاده کند.

 به عبارت دیگر هنگامی که مشترک از منطقه پوشش دهی اپراتور خود خارج می شود، اپراتور دیگر به عنوان میزبان، خدمات خود را در اختیار مشترک قرار می دهد و مشترک به عنوان مهمان از خدمات اپراتور دیگر استفاده می کند. کیفیت خدمات اپراتور میزبان برای مشترک میهمان، کاملا مشابه با کیفیت خدماتی است که مشترک اپراتور میزبان دریافت می کند. البته استفاده از این امکانات برای کاربران کاملا رایگان بوده و آنها می توانند در نقاط کور روی شبکه اپراتورهای دیگر زوم کنند و از آن بهره مند گردند.

 رومینگ ملی نخستین بار در خرداد ماه 1393 بین سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل با هدف برقراری ارتباط آسان تر مشترکین برقرار شد تا کمی از دغدغه پوشش شبکه برای کاربران را کاهش دهد. با استفاده از این سرویس چنانچه در منطقه ای، سیم کارت مشترک آنتن نداشت، مشترک می تواند از آنتن های اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده نمایند.

در سال 1397 این طرح بین هر سه اپراتور فعال در کشور و دو اپراتور روستایی به صورت فراگیر به اجرا در آمد که از آن زمان تا کنون در صورت نبود آنتن یک اپراتور در منطقه ای، از آنتن اپراتور دیگر استفاده می شود.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره مکالمات رومینگ ملی در سه ماهه پایانی سال 1400، در مجموع تعداد 20 میلیون و 112 هزار و 89 مکالمه بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه صورت پذیرفته است که این عدد نسبت به سه ماهه دوم و سوم سال 1400 کاهش داشته است. در سه ماهه دوم سال 1400، آمار رومینگ ملی 22 میلیون و در سه ماهه سوم این عدد برابر  با 20 میلیون و 891 هزار  مکالمه بوده است.

 

تعداد مکالمات از طریق رومینگ ملی به تفکیک اپراتورها تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

اپراتور میهمان

اپراتور میزبان

اپراتور میزبان

اپراتور میزبان

اپراتور میهمان

همراه اول

ایرانسل

رایتل

همراه اول

-

2،357،909

0

ایرانسل

10،869،499

-

0

رایتل

3،895،437

2،989،244

-

 

با توجه به این جدول همراه اول میزبان خوبی برای مشترکین دیگر اپراتورها بوده و رایتل چون تقریبا شبکه ای ندارد، از میزبانی مشترکین دیگر اپراتورها محروم مانده است. بنابراین بیشترین ترافیک رومینگ ملی در اختیار همراه اول است و سهم بیشتری از خدمت رسانی در این حوزه بر دوش این اپراتور است.

گستردگی پوشش شبکه همراه اول نشان می دهد که همراه اول توانسته مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار دهد که همین امر موجب می گردد که مشترکین این اپراتور از کمترین خدمات طرح رومینگ ملی استفاده نمایند.

 



:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روزها فضای اینترنت و ارتباطات بسیار آشفته است بعد از اینکه ناگهان اپراتور های سیم کارت افزایش قیمت بسته های اینترنت و حذف بسته های به صرفه را داشته اند همین کار باعث شوک به اینترنت و مردم بوده است  در این چند وقت اپراتور های سیم کارت به قیمت ها بسیار اعتراض داشتند و خواستار افزایش قیمت برای سیم کارت ها بوده اند که این کار را اجازه نمی داده اند . در اواخر فروردین امسال بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان اپراتور ها توانستد که اجازه این کار را بگیرند و به  بهانه های مختلف . این کار باعث ناراحتی کسانی بود که از بسته های بصرفه استفاده می کردند بود و کسانی که بسته های اینترنت را می خوردند از این افزایش قیمت ناگهانی بسیار شوکه شده اند.حال اپراتور های سیم کارت در حال باز بینی زیرساخت های اینترنت هستند تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند تا با سرعت مناسبی اینترنت به دست مخاطبانش برسد

بر اساس مصوبه سال 1395، تعرفه اینترنت هر یک گیگابایت برای سیم کارت های دائمی بین 3 تا 40 هزار تومان است که بر اساس قانون اپراتورها این اجازه را دارند که در این محدوده به راحتی بسته اینترنتی تعریف کنند. بنا به گفته وزیر ارتباطات افزایش فعلی تعرفه ها در چارچوب مصوبه قدیمی کمیسیون تنظیم مقررات رخ داده است که بر اساس آن تعرفه هر گیگابایت اینترنت برای سیم کارت دائمی 40 هزار تومان و برای سیم کارت اعتباری 60 هزار تومان می باشد.

در همین راستا، سلجوقی، عضو سابق سازمان اطلاعات و فناوری درباره افزایش قیمت اینترنت می گوید: "عوامل زیادی بر روی قیمت ها تاثیر گذارند. به عنوان مثال تحریم ها قطعا در قیمت اینترنت موثر هستند و نمی توان آنها را نادیده گرفت."

او در گفت گو با تجارت نیوز قیمت بهای اینترنت را منطقی دانسته و می گوید : "از نظر من تمامی زیر ساخت ها ،چه زیر ساخت های خصوصی و چه دولتی؛ تمام زیر ساخت های اینترنتی کشور دارای مشکلات فنی هستند. طبیعتا زمانی که اپراتورها از لحاظ فنی مشکل دارند، برای ایجاد یک رابطه یکپارچه و حل مشکلات در سیستم اقتصادیشان، مجبور می شوند که با دیگر بخش های اقتصادی کشور خود را منطبق کنند."

او در ادامه توضیح داد : "زمانی که وزارت کار اقدام به افزایش 57 درصدی حقوق می کند، تبعات این افزایش در همه بخش ها نیز دیده می شود. در نهایت اپراتورها به دو صورت می توانند عمل کنند، یکی تعدیل نیروی کار که خلاف قوانین کار است و دیگری افزایش قیمت خدمات و کالا. در این زمان با افزایش هزینه ها دیگر کسی نمی پرسد آیا کیفیت خدمات و کالا افزایش می یابد؟ "

بنا به اعتقاد سلجوقی، افزایش حقوق اثر خود را این گونه بر جامعه می گذارد و اقتصاد کشور را دچار یک تورم مارپیچی می کند. زیرا با افزایش قیمت ها، هزینه مواد اولیه، هزینه خدمات و نیروی انسانی نیز بالا می رود.

 

نقش دولت در افزایش قیمت اینترنت

با توجه به مصوبه مجلس، اپراتورها تا پایان سال 1400 اجازه افزایش نرخ تعرفه های اینترنت را نداشتند. در آخرین درخواست اپراتورها از وزارت ارتباطات آمده بود که آنها برای تامین شبکه نیازمند افزایش بهای اینترنت به ازای هر گیگابایت اینترنت به مبلغ 40 هزار تومان هستند. وزیر ارتباطات نیز اعلام کرده بود افزایش قیمت اینترنت باید منوط به ارتقا کیفیت و سرعت آن باشد.

سلجوقی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی، چگونه می شود بین بقای اپراتورها و استفاده مردم از اینترنت تعادل ایجاد کرد؟ می گوید: "اگر بخواهیم یک اتفاق بیفتد این است که در وزارت کار به جای این که 57 درصد اضافه کنند،20 درصد افزایش حقوق اعمال می کردند، چرا که منجر به تورم بالا نمی شدند.

دولت می تواند هزینه های اپراتورها مانند مبلغ مالیاتشان را کاهش دهد یا حتی ببخشد. شاید بتواند به کم بودن نرخ اینترنت کمک کند. اما اگر قرار باشد دولت مالیات ها را کامل بگیرد و قیمت اینترنت هم چنان کم باشد، اپراتور نیز نمی تواند هزینه های خود را تامین کند. "

با توجه به آن چه که گفته شد، به نظر نمی رسد بتوان کاری برای سبد هزینه های اینترنت خانوارها انجام داد. زیرا از یک سو دولت از خواسته های به حق خود مانند مالیات به نفع مردم نخواهد گذشت و از سوی دیگر بر اساس این مصوبه، اپراتورها در افزایش قیمت اینترنت خود مختار هستند و می توانند به راحتی سقف آن را در نظر بگیرند مگر این که در فضای رقابتی، اپراتورها برای کسب سهم بیشتر از بازار، کمی در افزایش قیمت ها تعدیل ایجاد کنند که بسیار بعید و دور از ذهن است.

زیرا در همان روزهای اول افزایش تعرقه ها، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول که از بیشترین تعداد مشترک در بین اپراتورها برخوردار هستند، با حذف بسته های محبوب و پرطرفدار طولانی مدت ، بسته های جدید با حجم یکسان و قیمت یکسان تعریف کردند که این امر بیشتر به یکسان سازی قیمت ها شبیه است تا رقابت بین اپراتورها.



:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

مجلس این روز ها دارد بر روی طرحی کار میکند که بسیار بر کسانی که فروشگاه خرید و فروش گوشی را دارند بسیار می تواند خبر بدی باشد . این روزها چلس دارد طرح ممنوعیت گوشی های لوکس آمریکایی را در نظر دارد که بسیار این خبر در دل جامعه با نقد های بسیار تندی مورد استقبال شده است . مجلس نشینان که خود از این کالای لوکس آمریکایی دارند استفاده می کنند  برای توجیه این کارشان گفته اند که نمی خواهد در بودجه سال بعد کشور ارز برای این نوع کالا باشد و دولت هم تا حدودی با این طرح مجلس موافقت کرده است . بسیاری این نوع کار را دهن کجی به مردم دانسته اند که می دانند مردم این نوع برند را در کشور بسیار دوست دارند و سهم  گسترده ایی را در بازار برای این نوع گوشی  هست . حال باید دید که آیا  این طرح هم مانند طرح صیانت رای می آورد یا اینکه مجلس نشینان از این طرح عقب نشینی می کنند

با توجه به این که در صورت ممنوعیت واردات رسمی گوشی های آیفون فرایند رجیستری این گوشی ها نیز متوقف می شود و به این ترتیب واردات مسافری این گوشی ها نیز غیر ممکن خواهد شد، همین خبر می تواند زمینه ساز افزایش قیمت این گوشی هوشمند در کشور گردد.

 

به همین خاطر ایسنا در گفت و گویی با محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نظر ایشان را در این خصوص جویا شدند. عالیان در گفتگو با ایسنا گفت: "در مجلس یا دستگاه های دیگر در تلاش هستند این ممنوعیت را برای آیفون ایجاد کنند. این بحث امروز و دیروز نیست و از حدود شش سال پیش هم مطرح بوده. صرفا هم تمرکزشان روی آیفون است و می گویند چون آیفون آمریکایی است، باید با عدم وارداتش به ایران به آمریکا ضربه اقتصادی بزنیم که ما را تحریم کرده و مردم مان را در شرایط بدی قرار داده است. اما واقعیت این است که اولا آیفون در آمریکا تولید نمی شود، بلکه در چین تولید می شود."

وی با بیان این که البته هنوز ممنوعیتی در زمینه واردات گوشی های آیفون اعلام نشده ادامه داد: "از طرفی فقط آیفون موبایل گرانی نیست. در بازار، آیفون جزء رده پرچمدار هاست و تمام برندهای دنیا پرچمدار دارند که در همان رده قیمت است. بنابراین صرفا نمی توان به آیفون رده لوکس را اطلاق کرد. در موبایل ها چند رده بندی داریم که قیمت این موبایل ها را تعیین می کند. اشتباه این است که تمرکز رده بندی را روی قیمت قرار دهیم، زیرا تمرکز رده بندی باید روی فناوری و امکانات باشد. بدین ترتیب موبایل ها به چند دسته پرچمدار، میان رده و ارزان قیمت با پایین رده تقسیم می شوند. "

 

چرا ارز گوشی های بالای 600 دلار تا کنون تامین نشده است؟

عالیان با بیان این که اگر چه واردات گوشی های بالای 600 دلار هنوز ممنوع اعلام نشده، اما مدتی است که ارز آنها نیز تامین نشده است، اظهار کرد:" گوشی ارزان قیمت این تصور را ایجاد می کند که موبایل گران تر، لوکس است. در صورتی که فناوری و امکانات است که تعیین می کند ارزش موبایل های پرچمدار بیشتر از 600 دلار باشد. بنابراین اگر می خواهیم از کلمه لوکس استفاده کنیم، فقط نباید آن را به آیفون تعمیم دهیم، در صورتی که همه برندها پرچمدار دارند و پرچمدار هایشان بالای 600 دلار هستند. خارج از این بحث که سال ها درباره اش صحبت می شود، بحث جدی این است که موبایل های بالای 600 دلار فعلا مدتی است که وارد ایران نمی شود. اگرچه وارداتشان ممنوع نشده، اما ارزشان هم تامین نشده است. "

 

از نظر ایشان ممنوعیت واردات با تامین نشدن ارز دو موضوع متفاوت است، ولی سوال اینجاست چرا ارز موبایل های بالای 600 دلار هنوز تامین نشده است؟

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پاسخ به این سوال گفت: "چون تامین ارز آنها بر اساس مصوبه ای که سال گذشته در خصوص تهاتر ارز خشکبار و موبایل های بالای 600 دلار تصویب شد، باید از طریق ارز تهاتری با خشکبار باشد. برای این کار تالار دومی در نیما تشکیل شد، اما هماهنگی های لازم برای تامین ارز خشکبار برای موبایل در آن تالار صورت نگرفت. بانک مرکزی در این خصوص نگرانی هایی دارد که دو مرتبه مجبور شده تالار دوم را ببندد. چون نگرانی هایشان از جنس اقتصاد کلان، چند نرخی شدن ارز و مسائل دیگر است که باعث می شود تاثیر مستقیم روی بازار و کلیه اجناس بازار بگذارد."

در ادامه ایشان افزودند: "به همین خاطر تالار دوم را فعلا بستند یا حتی اگر هم باز باشد در آن اتفاق خاصی نمی افتد، به این دلیل که هنوز در آن هماهنگی و انسجام برای تامین ارز خشکبار و تقاضایی که از طریق وارد کنندگان موبایل باید آن ارز را جذب کند، صورت نگرفته است. درنهایت قرار شده است در هفته جاری این تصمیم گیری صورت بگیرد که به چه ترتیبی این فرآیند اجرا شود تا کمترین آسیب را هم به تامین کنندگان ارز بزند و هم به وارد کنندگان و هم کمترین تاثیر را در بازار نهایی برای مصرف کننده داشته باشد."

 

به نظر آقای عالیان، با وجود این حتما باید برای منابع، مدیریت و برنامه ریزی شود و به همان نسبت هم برنامه ریزی دقیقی برای تامین کالا در کشور صورت پذیرد. ایشان در ادامه اضافه کرد: "وقتی می گوییم عدد بزرگی موبایل در یک سال وارد کشور شده، به همان نسبت هم مصرف شده. یعنی تقاضا برای این میزان واردات وجود داشته است. بنابراین باید حواسمان به تقاضا هم باشد، عرصه تامین را تنگ نکنیم که تاثیر مستقیم روی تقاضا داشته باشد و بازار را ملتهب کند. باید به این موارد هم توجه داشت و تصمیماتی که گرفته می شود با توجه به عواقب و پیامد هایش باشد و شرایط را به شکل مطلوبی پیش ببرد. "

 

آمارهای گمرک نشان می دهد که ارزش واردات موبایل های بالای 600 دلاری که سال گذشته به کشور وارد شده اند به 1.3 میلیارد دلار می رسد که این میزان معادل 32 درصد کل ارزش و 6.2 درصد کل تعداد گوشی های وارد شده به کشور می باشد. این آمار در حالی است که از سال گذشته عوارض واردات گوشی ها بالا رفته و حقوق گمرکی آن نیز به 12 درصد رسیده است.

 

به نظر می رسد صرفا نمی توان با اطلاق واژه لوکس به یک کالای مصرفی، بحث ممنوعیت، محدودیت و یا تغییر در نحوه ی واردات یک کالا را مطرح کرد و بدون توجه به حواشی و تاثیرات آن، این اخبار را در جامعه منتشر کرد. زیرا حتی اعلان چنین اخباری بازار موبایل ایران را با شوک بزرگی مواجه خواهد کرد و همه گوشی های پرچمدار را با افزایش قیمت سرسام آوری مواجه خواهد کرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روزها بحث بسیار جالبی در مورد اینترنت راه افتاده است که اگر جامع عمل بر آن پوشیده شود بسیار اوضاع اینترنت خوب می شود . از روزی که وزیر ارتباطات جدید آمده است قول داده بود که اینترنت روند روبه رشدی در مورد سرعت داشته باد که تا به امروز این وعده تحقق پیدا نکرده بود. همین چند وقت پیش بود که با اجازه دولت اپراتور های همراه بسته های اینترنت گوشی را گران کرده بودند و بهانه هایی می آوردند که زیر ساخت های برای اینترنت نامناسب است . حال وزیر ارتباطات در صدد این است که بتواند زیر ساخت های مربوط به حوزه اینترنت را رفع کند و بتواند که سرعت اینترنت را افزایش دهد. این که تا چه حد این اتفاق افتد را کسی نمی داند ولی این اتفاق باعث این شده فضای مثبتی در جامعه شده است

به نقل از پایگاه خبری رندباز، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان جلسه هیات دولت درباره طرح صیانت و افزایش بهای اینترنت بیان داشتند:" اپراتورهای تلفن همراه( همراه اول،ایرانسل،رایتل و...) از ما خواستند با توجه به تورمی که در این چند سال بوده، بسته های جدید با قیمت جدید معرفی کنند که ما مخالفت کردیم ".

ایشان در ادامه تاکید کردند" ما مخالف هرگونه افزایش قیمت و معرفی بسته های جدید با قیمت های جدید هستیم؛ مگر این که تضمین دهند کیفیت شبکه را طی یک برنامه زمان بندی مشخص افزایش می دهند."

اصلاح تعرفه های اینترنت از جمله مطالباتی بود که در ماه های پایانی سال از سوی اپراتورها مطرح شد و توسعه و سرمایه گذاری در این بخش را در گرو افزایش تعرفه ها با توجه به تورم اقتصادی کشور می دانستند. با توجه به اینکه مجلس افزایش هر گونه تعرفه اینترنت را تا پایان سال 1400 غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده بود، به همین خاطر تمام امید اپراتورها به دولت سیزدهم بود که در نهایت با موافقت دولت، از 25 فروردین ماه 1401 تعرفه های اینترنت به طور رسمی افزایش پیدا کرد.

وزیر ارتباطات در خصوص کندی سرعت اینترنت گفت: " تندی و کندی باید ملاک داشته باشد؛ ممکن است سرعت اینترنت در خانه ما زیاد باشد و در محل کار شما کم باشد یا بالعکس. بر اساس رتبه بندی جهانی که هفته گذشته منتشر شد، رتبه ما 6 پله ارتقا پیدا کرده، از رتبه 80 به رتبه 74 ارتقا پیدا کردیم. در خصوص سرعت هم در رتبه 21 بودیم و حالا به 25 رسیده ایم. ممکن است در جاهایی اختلال وجود داشته باشد و این طبیعی است. هر کسی مشکلی داشت می تواند با سامانه ما تماس بگیرد. میانگین سرعت کشور رو به رشد است."

برای حل چالش کیفیت اینترنت موضوعاتی مانند : توسعه شبکه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری، اصلاح تعرفه خدمات ارتباطی، راه اندازی نسل پنجم موبایل، پیاده سازی دولت هوشمند و ... وجود دارد که انتظار می رود بعد از افزایش صد درصدی قیمت اینترنت، شبکه ارتباطی کشور در سال 1401 سرعت و کیفیت اینترنت را به میزان قابل توجهی بهبود دهد.

زارع پور در خصوص طرح صیانت گفت :" ما چیزی به نام طرح صیانت نداریم و هر زمان مجلس تصویب کرد می توانیم آن را ببینیم. مجلس مخیر است که قانون گذاری کند. ما از روز اولی که دولت مستقر شد برای اصلاح طرحی که در مجلس بود پیش قدم شدیم و ده ها جلسه گذاشتیم و شاید ده ها جلسه را بنده خودم با نماینده ها داشتیم و حالا این طرح به یک بلوغ نسبی رسیده است. "

اما همچنان اشکالاتی که در آن وجود دارد و باید ببینیم مسیر تصویب آن چگونه در مجلس پیش خواهد رفت. ما دوباره فعال خواهیم شد و آن اشکالات هم اگر برطرف شود موضع دولت این است که فضای مجازی نیاز به قانون دارد و 15 سال است که از آخرین قانون مصوب در این حوزه می گذرد.

تابستان 1400 طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در فهرست طرح های مورد بررسی صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که با انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی و رسانه های روبرو شد. با وجود همه اعتراضات روز سه شنبه سوم اسفند ماه 1400، کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی کلیات طرح صیانت را به تصویب رساند که با اعتراضات گسترده کاربران فضای مجازی رو به رو شد.. اما در ساعات آخر همان روز معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با صدور نامه ای، مصوبه طرح حمایت از حقوق کاربران در کمیسیون ویژه مجلس را باطل اعلام کرد.

با توجه به این که این طرح از نظر نمایندگان مردم به دنبال ساماندهی فضای مجازی، حمایت از پیام رسان داخلی و متخصصان ایرانی است؛ مجلس کاملا مصمم است که این طرح را  به پیش ببرد، ولی از سوی دیگر مردم معتقدند دولت با تصویب این طرح به دنبال اعمال محدودیت بیشتر است. حال باید منتظر ماند و دید که این طرح پرحاشیه و جنجالی که به یکی از دغدغه های فکری مردم تبدیل شده، در نهایت چه سرانجامی خواهد داشت.

 



:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

همیشه کمک به دیگران باعث ایجاد رضایت و خوش حالی برای طرف می شود .هر از گاهی این کارها باعث ایجاد جوی بسیار عالی در مردم می شود. درست چند سال قبل که زلزله  کرمانشاه رخ داد همه مردم و فوتبالیست ها در کار مردم کرمانشاه ایستاده بودند و به آنها کمک می کردند. حال دوباره همین ورزشکاران باعث ایجاد خوشحالی یک خانواده شده اند که می توانند سرطان بچه شان رو خوب کنند. این کار که با همت خانواده حجازی صورت گرفته باعث ایجاد جوی بسیار خوب در میان مردم شده و باعث این شده که مردم دوباره به یاد ناصر حجازی بیفتد. درست کم نداریم در این کشور پهناور امثال ناصر حجازی که دغدغه شان کمک به هم نوع خود بوده و باعث این بشوند که  خانواده ایی بسیار خوش حال شوند . این روز ها که مردم گرفتار اقتصادی دارند این نوع کمک ها باعث ایجاد روحیه خوب در میان مردم می شود و باعث  حال خوب جامعه می شوند

خبر فروش میلیاردی سیم کارت های همراه اول، خبری نیست که این روزها کسی را شگفت زده کند، زیرا چند سالی است که هر چند وقت یک بار فروش شماره های رند به قیمت های گزاف، رسانه ای شده و خبرهایی از تهاتر یک شماره با یک دستگاه ماشین یا آپارتمان شنیده می شود. ولی این بار خبر فروش سیم کارت سابق ناصر حجازی، سرمربی محبوب سابق تیم استقلال به قیمت یک میلیارد تومان بسیار شگفت انگیز و عجیب بود. زیرا فروش یک سیم کارت صرفا برای کمک به کودکان سرطانی، می تواند از زیباترین رفتارهای انسانی باشد که امید می رود، روز به روز بیشتر و بیشتر گردد. 

ناصر حجازی که در سال 90 در اثر سرطان در گذشت از پیشکسوتان محبوب ورزش فوتبال و سرمربی سابق تیم استقلال بود که حتی سال ها بعد از فوتش، هنوز هم برخی از طرفداران هم چنان به تلفن همراه ایشان پیام می فرستادند و یادش را زنده نگه می داشتند.

طبق اعلام آتیلا حجازی پسر ناصر حجازی، سیم کارت دروازه بان سابق استقلال به ارزش یک میلیارد تومان به فروش رسید و قرار است این پول خرج کودکان مبتلا به سرطان گردد.

آتیلا حجازی در استوری اینستاگرامش این خبر را این گونه رسانه ای کرد:

"دوستان عزیزم، سیم کارت پدرم به مبلغ یک میلیارد تومان به فروش رفت .ممنونم از تمام پیام های انسان دوستانه شما و ان شاءالله با این رقم بتوانیم گوشه ای از مشکلات کودکان مبتلا به سزطان را التیام بخشیم.

لازم به ذکر هست افراد بی شماری تمایل به خرید این خط داشتند که قسمت یکی از خیرین تاجی شد و بسیار خوشحالم چون می دانم پدرم نیز از این بابت خوشحال است."

آن چه در این خبر بیش از هر چیزی مسرت بخش است، محبوبیت بالای ناصر حجازی به عنوان اسطوره آبی ها و چهره ماندگار تاریخ باشگاه استقلال است که سال ها بعد از مرگش نیز بانی خیر و برکت گردیده است.

روحش شاد و یادش گرامی



:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روز ها هم اینترنت در ایران داستانش دارد به کلافی سردرگم تبدیل می شود  که هر روز یک نر در مورد آن اظهار نظر کند. این روز ها بعد از اینکه مجلس تقریبا از از نظر خود در مورد طرح صیانت عقب نشینی کرد حالا اپراتور ها دست به افزایش قیمت زدند. یکی از این اپراتور هم ایرانسل است که دست به اقدامی عجیبی زده که باعث تعجب مردم و دارندگان سیم کارت ایرانسل شده است. درست بعد از اجازه دولت برای افزایش قیمت ایرانسل جز نخستین اپراتور بود که سریع قیمت های بسته های اینترنت را عوض کرد . و یک اقدام عجیبی هم انجام داد که دارندگان سیم کارت ایرانسل را بسیار ناراحت کرد و آن هم حذف بسته های اینترنت  به صرفه برای مردم بود. ایرانسل در حالی  این اقدام را کرد همیشه از این نوع اینترنت های  به صرفه همیشه تواسته منابع مالی خوبی تامین کند حال باید مردم باید با این افزایش قیمت  یک جور کنار بیایند و با انتخاب بهترین و به صرفه ترین  نوع اینترنت را انتخاب کنند

پیش از این مشترکین ایرانسل به ازاء هر گیگابایت اینترنت مبلغ 2،950 تومان ( بدون احتساب مالیات و ارزش افزوده) هزینه میکردند که حالا با خرید بسته هفت گیگابایتی یک ماهه به قیمت 28،200 تومان، قیمت هر گیگابایت اینترنت معادل 4،300 تومان تخمین زده می شود که جای هیچ گونه اعتراض و نارضایتی هم وجود ندارد. چرا که بعد از اعلام رضایت رگولاتوری و وزارت ارتباطات مشترکین ایرانسل، چاره ای نمی ماند جز خرید بهترین و به صرفه ترین بسته از بین پیشنهاد های نامنصفانه موجود.

 

راهنمای خرید بسته یک ماهه اینترنت موبایل ایرانسل

پر حجم ترین بسته اینترنت یک ماهه ایرانسل هفت گیگابایت می باشد که هر گیگابایت برای مشترکین؛ دست کم معادل 4،030 تومان تمام می شود. اگر مشترک کم مصرفی هستید، پیشنهاد می شود بسته یک ماهه با ظرفیت پنج گیگابایت اینترنت به قیمت 23،600 تومان را خریداری کنید که در آن صورت قیمت هر گیگابایت اینترنت معادل 4،720 تومان تمام می شود.

 

مقایسه قیمت تمام شده بسته یک ماهه اینترنت ایرانسل

حجم بسته اینترنت

قیمت بسته بدون احتساب مالیات

قیمت تمام شده هر گیگابایت

هفت گیگابایت

28/200 تومان

4/030 تومان

پنج گیگابایت

23/600 تومان

4/720 تومان

چهار گیگابایت

21/300 تومان

5/325 تومان

سه گیگابایت

19/000 تومان

6/333 تومان

دو گیگابایت

14/000 تومان

7/000 تومان

یک گیگابایت

10/500 تومان

10/500 تومان

با توجه به جدول فوق و حجم بسته های پیشنهادی، به نظر می رسد مشترکین ایرانسل باید در طول ماه حداقل دو بار نسبت به خرید بسته جدید و یا تمدید بسته اینترنت موبایل خود اقدام نمایند.

 

راهنمای خرید بسته دو ماهه و چهار ماهه اینترنت موبایل ایرانسل

با توجه به اقدام بی سابقه ایرانسل در خصوص حذف بسته های شش ماهه و یک ساله، اگر مشترک پر مصرفی هستید که مصرفتان در یک ماه بیشتر از هفت گیگابایت است، می توانید به خرید بسته دو ماهه و یا چهار ماهه ایرانسل بیندیشید. در این مورد که از تنوع و حق انتخاب هم خبری نیست، فقط می توانید از اینترنت دو ماهه با حجم 10 گیگابایت و یا حجم 15 گیگابایتی چهار ماهه استفاده کنید. 

 

حجم و اعتبار زمانی بسته اینترنت

قیمت بسته بدون احتساب مالیات

قیمت تمام شده هر گیگابایت

10 گیگابایت دو ماهه

36/000 تومان

3/600 تومان

15 گیگابایت چهار ماهه

62/000 تومان

4/135 تومان

در هر صورت اگر مشترک کم مصرفی هستید، خرید بسته با مدت اعتبار بیشتر، از نظر اقتصادی به صرفه تر است. زیرا در این صورت نگرانی کمتری بابت سوخت شدن حجم بسته ها خواهید داشت.

 

راهنمای خرید بسته ارزان اینترنت موبایل ایرانسل

بسته های روزانه ایرانسل به صورت یک روزه، سه روزه، هفت روزه و 15 روزه عرضه می شود که در زمان های اضطراری یک بسته یک روزه با حجم 1.5 گیگابایت با قیمت 7،400 تومان مناسب خواهد بود. البته ایرانسل بسته 2.5 گیگابایتی یک روزه و سه روزه به قیمت 9،400 و 11،000 تومان هم دارد.

برای خرید بسته های هفت روزه اینترنت موبایل ایرانسل در حجم های 1.5، 2.5 و 5 گیگابایت باید قیمت های 10،900، 13،000 و 18،000 تومان را پرداخت کنید. قیمت بسته پنج گیگابایتی 15 روزه هم 18،500 تومان می باشد.

 

بسته های ارزان اینترنت ایرانسل

اعتبار و حجم بسته

1/5 گیگابایت

2/5 گیگابایت

5 گیگابایت

یک روزه

7/400 تومان

9/400 تومان

-

سه روزه

9/000 تومان

11/000 تومان

-

هفت روزه

10/900 تومان

13/000 تومان

18/000 تومان

سی روزه

11/500 تومان

14/500 تومان

18/500 تومان

بهتر است صرف نظر از پیشنهاد ما، بهترین بسته را کاملا بر اساس میزان مصرف و نیاز خود انتخاب نمایید تا بتوانید بهتر هزینه های مربوط به این بخش را مدیریت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

بالاخره بعد از مدت ها در تاریخ 25 فروردین با مجوز دولت و با ابلاغ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بسته های اینترنت افزایش قیمت داشت. در این مدت اپراتور های سیم کارت در تلاش بودند که قیمت بسته های اینترنت را افزایش دهند و بعضی از با صرفه ترین بسته های اینترنت را حذف کرد. این کار قبل از مجوز  دولت شروع شده بود که باعث تعجب مردم شده بود. این روز ها که اینترنت بخش مهمی از زندگی مردم شده است افزایش قیمت از سوی دولت بسیار برای مردم تعجب آور بود .حال مردم باید بهترین و با صرفه ترین بسته اینترنت را تهیه کنند که بتوانند مناسب استفاده کنند . این روز های که هم بسته های اینترنت افزایش قیمت داشته و هم حجم اینترنت ها تغییر کرده بسیار باید دقت بسته های اینترنت را انتخاب کرد . باید دید که آیا این افزایش قیمت کیفیت اینترنت و سرعت ان را افزایش می دهد یا خی و زیر ساخت های مناسب آن ایجاد می شود که بهترین نوع اینترنت را داشته باشند یا خیر

در این بخش بسته های اینترنت بلند مدت و ماهانه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل موبایل، را از نظر حجم و قیمت بررسی می کنیم:

 

بسته اینترنت یک ماهه

بسته اینترنت یک ماهه همواره از محبوب ترین بسته های مصرفی کاربران می باشد، به طوری که از بین بسته های بلند مدت، بسته های یک ماهه که معمولا با حجم های متفاوت ارائه می شوند، پر مصرف ترین بسته از سوی مشترکین هستند.

با تغییر تعرفه ها، در حال حاضر فقط مشترکین شاتل موبایل می توانند از بسته های یک ماهه با حجم کمتر از یک گیگابایت استفاده کنند. قیمت بسته های 200، 300، 500 و 850 مگابایتی شاتل موبایل به ترتیب 3،500، 4،900، 5،500 و 9،000 تومان می باشد.

 

بسته اینترنت یک ماهه اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل موبایل

1 گیگابایت

10،400 تومان + 100 مگابایت هدیه صبحانت

10/500 تومان

9/900 تومان

9/500 تومان


12،000 تومان + مکالمه و پیامک نامحدود داخل شبکه + 100 دقیقه مکالمه خارج شبکه و 100 پیامک خارج شبکه

 

2 گیگابایت

13،900 تومان + 200 مگابایت هذیه صبحانت

14/000 تومان

13/500 تومان

12/900 تومان


16،000 تومان + مکالمه و پیامک نامحدود داخل شبکه + 100 دقیقه مکالمه خارج شبکه و 100 پیامک خارج شبکه

 

2/5 گیگابایت

-

-

-

14،000 تومان + مکالمه نامحدود درون شبکه

3 گیگابایت

19/000 تومان

19/000 تومان

17/900 تومان

15/500 تومان

4 گیگابایت

21/300 تومان

21/300 تومان

19/900 تومان

18/400 تومان


 

24،000 تومان + مکالمه و پیامک نامحدود داخل شبکه + 200 دقیقه مکالمه خارج شبکه و 200 پیامک خارج شبکه

 


 

41،900 تومان + 20 گیگابایت اینترنت ثابت

4/5 گیگابایت

-

-

-

19/000 تومان

5 گیگابایت

23/600 تومان

23/600 تومان

21/900 تومان

-

7 گیگابایت

28/200 تومان

28/200 تومان

24/900 تومان

27/500 تومان

8 گیگابایت

-

-

26/500 تومان

-

10 گیگابایت

-

-

28/900 تومان

70،000 تومان + 30 گیگا بایت اینترنت ثابت

12 گیگابایت

-

-

-

35/500 تومان

15 گیگابایت

-

-

34،900 تومان

(عرضه در اپلیکیشن)

-

20 گیگابایت

-

-

49/900 تومان

-

30 گیگابایت

-

-

-

80/000 تومان

50 گیگابایت

-

-

-

98/000تومان


 

165،000 تومان + 50 گیگا بایت اینترنت ثابت

حداکثر حجم بسته های یک ماهه برای اپراتورهای همراه اول و ایرانسل 7 گیگا بایت می باشد که با قیمت یکسان 28،200 تومان عرضه می گردد.

برای رایتلی ها حداکثر حجم اینترنت یک ماهه 20 گیگا بایت به قیمت 49،900 تومان می باشد. اما حداکثر حجم بسته اینترنت شاتل موبایل 50 گیگا بایت بوده که با قیمت 98،000 تومان عرضه می گردد. بسته ترکیبی 50گیگا بایت اینترنت ثابت شاتل موبایل نیز برای مشترکان اینترنت خانگی شاتل با تعرفه 165،000 تومان می باشد.

 به طور کلی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در ارائه بسته های یک ماهه نسبتا ضعیف عمل کرده و حجم و تعداد بسته های اعلامی از سوی انها بسیار کمتر از بسته های اعلامی اپراتورهای رایتل و شاتل موبایل می باشد.

 

بسته های 2، 3 و 4 ماهه اپراتورها

بررسی بسته های دو ماهه نشان می دهد که به غیر از شاتل موبایل کلیه مشترکین می توانند از بسته 2 ماهه ارائه شده از سوی اپراتور خود استفاده نمایند.

 

بسته های دو، سه و چهار ماهه اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل موبایل

10  گیگابایت 2 ماهه

-

36/000 تومان

-

-

12 گیگابایت 2 ماهه

46/000 تومان

-

42/000 تومان

-

20 گیگابایت 2 ماهه

-

-

68/000 تومان

-

3 گیگابایت 3 ماهه

-

-

-

33،000 تومان با تخصیص ماهیانه یک گیگ + مکالمه و پیامک داخل شبکه نا محدود + ماهیانه 100 ذقیقه مکالمه خارج شبکه + ماهیانه 100 پیامک خارج شبکه

6 گیگابایت 3 ماهه

-

-

-

32/000 تومان


 

39،900 تومان با تخصیص ماهیانه 2 گیگ + مکالمه و پیامک داخل شبکه نا محدود + ماهیانه 100 ذقیقه مکالمه خارج شبکه + ماهیانه 100 پیامک خارج شبکه

 


 

76،000 تومان با تخصیص ماهیانه 2 گیگ + 30 گیگ اینترنت ثابت + ماهیانه 100 ذقیقه مکالمه خارج شبکه + ماهیانه 100 پیامک خارج شبکه

8 گیگابایت 3 ماهه

-

-

-

33،500 تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه

10 گیگابایت 3 ماهه

-

-

-

37/900 تومان


 

72،000 تومان + 30 گیگا بایت اینترنت ثابت

12 گیگابایت 3 ماهه

-

-

-

40/000 تومان


 

59/000 تومان با تخصیص ماهیانه 4 گیگ + مکالمه و پیامک نامحدود داخل شبکه + ماهیانه 100 ذقیقه مکالمه خارج شبکه + ماهیانه 100 پیامک خارج شبکه

15 گیگابایت 3 ماهه

-

-

55/000 تومان

-

17 گیگابایت 3 ماهه

-

-

-

45/900 تومان


 

100،000 تومان + 40 گیگا بایت اینترنت ثابت + مکالمه نامحدود داخل شبکه

25 گیگابایت 3 ماهه

-

-

75/000 تومان

-

35 گیگابایت 3 ماهه

-

-

95/000 تومان

-

15 گیگابایت 4 ماهه

62/000 تومان

62/000 تومان

-

-

بررسی بسته های سه ماهه اپراتورها نشان می دهد که همراه اول و ایرانسل بسته های سه ماهه خود را از دسترس خارج کرده اند. در زمینه ارائه بسته سه ماهه، به نظر می رسد شاتل موبایل تنوع بی نظیری از حجم ها با تعرفه های اقتصادی را برای مشترکین خود فراهم نموده است که کمترین حجم یک بسته 3 گیگا بایتی به قیمت 33،000 تومان بوده که ماهانه یک گیگا بایت تخصیص داده شده و به همراه مکالمه و پیامک داخل شبکه نامحدود و ماهیانه 100 دقیقه مکالمه و 100 پیامک خارج از شبکه می باشد.

پر حجم ترین بسته اینترنت سه ماهه شاتل نیز 17 گیگا بایت اینترنت به قیمت 45،900 تومان بوده که امکان خرید بسته ترکیبی با این حجم به علاوه 40 گیگا بایت اینترنت ثابت و مکالمه نامحدود داخل شبکه با قیمت 100،000 تومان نیز وجود دارد.

بسته چهار ماهه اینترنت نیز فقط از سوی همراه اول و ایرانسل ارائه شده است که با حجم 15 گیگا بایت با قیمت یکسان 62،000 تومان در دسترس است.

 

 

بسته های اینترنت بلند مدت ( شش ماهه و یک ساله) اپراتورها

در حال حاضر ایرانسل و همراه اول بسته های بلند مدت خود را حذف نمودند و مشترکین سیم کارت های دائمی و اعتباری همراه اول و ایرانسل نمی توانند بسته های بلند مدت 6 ماهه و یا یک ساله تهیه نمایند. به همین خاطر تنها مشترکین رایتل و شاتل موبایل می توانند از این امکان استفاده کرده و در صورت تمایل بسته های 6 ماهه و یک ساله خریداری نمایند.

 

بسته های 6 ماهه و یک ساله اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل موبایل

15 گیگابایت 6 ماهه

-

-

-

50،000 تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه

20 گیگابایت 6 ماهه

-

-

-

75/000 تومان

24 گیگابایت 6 ماهه

-

-

-

79،000 تومان با تخصیص ماهیانه 4 گیگ

28 گیگابایت 6 ماهه

-

-

-

90/000 تومان


 

160،000 تومان + 60 گیگ اینترنت ثابت+ مکالمه نا محدود داخل شبکه

35 گیگابایت 6 ماهه

-

-

89/900 تومان

-

55 گیگابایت 6 ماهه

-

-

120/000 تومان

-

60 گیگابایت 6 ماهه

-

-

-

160/000 تومان

30 گیگابایت یک ساله

-

-

-

96/000 تومان

50 گیگابایت یک ساله

-

-

125/000 تومان

-

100 گیگابایت یک ساله

-

-

220/000 تومان

-

کمترین حجم بسته 6 ماهه شاتل موبایل با حجم 15 گیگا بایت به همراه مکالمه نامحدود داخل شبکه به قیمت 50،000 تومان بوده و پرحجم ترین بسته 6 ماهه نیز با با 60 گیگابایت به ارزش 160،000 تومان در اختیار مشترکین قرار می گیرد.

کمترین حجم اینترنت 6 ماهه برای مشترکین رایتل 35 گیگا بایت به قیمت 89،900 تومان و پر حجم ترین اینترنت با حجم 55 گیگا بایت به قیمت 130،000 تومان عرضه می گردد.

اینترنت یک ساله مشترکین شاتل موبایل با حجم 30 گیگا بایت به قیمت 96،000 تومان عرضه می گردد. در عوض رایتلی ها دو بسته 50 و 100 گیگا بایت یک ساله به ارزش 125،000 و 220،000 تومانی خواهند داشت. 

با توجه به آنچه که بیان شد، بیشترین تغییر در ارائه بسته های طولانی مدت، در بسته های پیشنهادی دو اپراتور همراه اول و ایرانسل دیده می شود، که در بیشتر موارد بسته های کاملا مشابه با قیمت هایی یکسان برای مشترکین تعریف شده است. حذف بسته های شش ماهه و یک ساله نیز (هر چند به طور موقت)  اصلا به نفع مشترکین همراه اول و ایرانسل نخواهد بود.

رایتل و شاتل موبایل تلاش کردند تا در همه زمینه ها رضایت مشتری را فراهم کنند، به همین خاطر بسته های پیشنهادی آنها، از تنوع حجم و قیمت مناسبی برخوردار می باشند. هرچند که در این رقابت شاتل موبایل موفق تر عمل کرده است و مشترکین این اپراتور در حال حاضر از بیشترین حق انتخاب بسته های اینترنت برخوردارند.

 



:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روز ها که بحث در مورد افزایش قیمت بسته های اینترنت از سوی اپراتور ها بودیم که بالاخره انجام شد و افزایش قیمت را در بست های اینترنت مشاهده کردیم. همین چند وقت پیش بود که اپراتور های سیم کارت با اعلام اینکه از دولت برای افزایش قیمت  بسته های اینترنت مجوز گرفته اند باعث تعجب بسیاری از مردم شد. در چند وقت اخیر هم  وزیر ارتباطات با بیان اینکه زیرساخت های نا مناسبی داشته ایم برای اینترنت بهانه ایی به اپراتور های سیم کارت داد که بتوانند از این بهانه استفاده کنند و بتواند بسته های اینترنت را یا افزایش دهند یا بسته های اینترنتی را که به صرفه برایشان بود را حذف کنند. حال مردم باید با حساسیت بیشتری در انتخاب  بسته ی اینترنت با صرفه و از نظر اقتصادی برای خود باشند . اپراتور ها که  اعلام کرده  اند که این افزایش قیمت به حدی نیست که فشار اقتصادی به مردم بیاورد و قیمت ها به طور عجیبی عوض نشده اند  

به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا بسته های اینترنت روزانه ( یک روزه، سه روزه، هفت روزه و 15 روزه) هر چهار اپراتور همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل را از کوتاه ترین زمان مورد بررسی قرار دهیم:

اینترنت یک روزه

در حال حاضر اپراتور رایتل با ارائه بسته 50 مگابایتی عرضه کننده کوچکترین حجم اینترنتی اپراتورها می باشد که قیمت آن 1،400 تومان می باشد.کمترین حجم اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیز 60 مگابایت است که با قیمت 1،600 تومان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

اپراتور ایرانسل علاوه بر بسته 60 مگابایتی یک روزه، بسته 100 مگابایتی یک روزه را نیز به قیمت 2،200 تومان ارائه می کند که در مقام مقایسه رایتل همین حجم را به قیمت 2،000 تومان در اختیار مشترکین خود قرار می دهد. البته کمترین قیمت در عرضه اینترنت 100 مگابایتی به شاتل موبایل تعلق دارد که آن را به قیمت 1،200 تومان و به همراه 100 دقیقه مکالمه درون شبکه ارائه می کند.

بسته 150 مگابایتی تنها از سوی اپراتور همراه اول به قیمت 2،700 تومان عرضه می گردد که مخصوص سیم کارت های اعتباری این اپراتور می باشد. بسته 200 مگابایتی هم برای کاربران ایرانسل با قیمت 3،200 تومان قابل خریداری می باشد.

 

بسته اینترنت یک روزه اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته ها

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل

50 مگابایت

-

-

1/400 تومان

-

60 مگابایت

1/600 تومان ویژه سیم کارت اعتباری 

1/600 تومان

-

-

100 مگابایت

-

2/200 تومان

2/000 تومان

1،200 تومان + 100 دقیقه مکالمه درون شبکه 

150 مگابایت

2،700 تومان ویژه سیم کارت اعتباری

-

-

-

200 مگابایت

-

3/200 تومان

-

-

250 مگابایت

3/600 تومان

-

-

2،900 تومان + 100 دقیقه مکالمه درون شبکه

300 مگابایت

-

3/900 تومان

3/700 تومان

-

400 مگابایت

-

4/500 تومان

-

3/900 تومان

500 مگابایت

4/900 تومان

-

4/700 تومان

-

650 مگابایت

-

-

-

5،400 تومان + 100 دقیقه مکالمه درون شبکه

750 مگابایت

5/900 تومان

5/700 تومان

-

5/500 تومان

1 گیگابایت

6/400 تومان

-

6/200 تومان

5/800 تومان

1/5 گیگابایت

-

7/400 تومان

-

-

2/5 گیگابایت

-

9/400 تومان

-

8/400 تومان

3 گیگابایت

9/900 تومان

-

9/500 تومان

-

5 گیگابایت

-

-

-

17/000 تومان

7 گیگابایت

-

-

-

22/000 تومان

 

 

البته اپراتورها بسته های یک روزه با حجم یک گیگ و بیشتر هم دارند که توسط همه اپراتورها با قیمتی متفاوت ارائه می شود. با توجه به جدول فوق قیمت بسته یک گیگابایت اینترنت یک روزه همراه اول 6،400 تومان، رایتل 6،200 تومان و شاتل موبایل 5،800 تومان می باشد. ایرانسل بسته یک گیگابایتی یک روزه ندارد، ولی در عوض تنها اپراتور ارائه کننده بسته 1.5 گیگابایتی به ارزش 7،400 تومان می باشد.

بسته های 2.5 گیگابایتی یک روزه هم، فقط مخصوص اپراتورهای ایرانسل و شاتل موبایل بوده که به ترتیب به قیمت های 9،400 و 8،400 تومان عرضه می گردد.

اینترنت 3 گیگابایتی هم مخصوص مشترکین اپراتورهای همراه اول به قیمت 9،900 تومان و رایتل به قیمت 9،500 تومان ارائه می شود. شاتل موبایل هم تنها ارائه کننده بسته های اینترنت 5 گیگابایت و 7 گیگابایت یک روزه به قیمت 17،000 تومان و 22،000 تومان می باشد.

آنچه که در جدول فوق بیش از هرچیز جلب توجه می کند، تنوع بسته هایی است که اپراتورها در اختیار مشترکین خود قرار می دهند. بیشترین تنوع در ارائه بسته یک روزه متعلق به شاتل با 9 بسته و کمترین متعلق به رایتل با 6 بسته است. در این بین دو اپراتور پر مخاطب کشور با 8 بسته برای ایرانسل و 7 بسته برای همراه اول عنوان های میانی جدول را در اختیار دارند.

 

اینترنت 3 روزه

با وجود آن که اپراتورها در ارائه بسته یک روزه تنوع بسیار زیادی قائل شدند، ولی به نظر می رسد اینترنت 3 روزه پر طرفدار نبوده و فقط ایرانسل با ارائه 6 بسته در این بخش خوب ظاهر شده است.

 

بسته اینترنت سه روزه اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته ها

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل

150 مگابایت

-

3/500 تومان

33/000 تومان

-

250 مگابایت

-

4/400 تومان

-

-

400 مگابایت

-

5/300 تومان

-

-

750 مگابایت

-

6/700 تومان

-

5/800 تومان

1 گیگابایت

-

-

8/200 تومان

7/000 تومان

1/5 گیگابایت

-

9/000 تومان

-

-

2/5 گیگابایت

-

11/000 تومان

-

10/500 تومان

3 گیگابایت

-

-

11/900 تومان

-

 

اپراتور همراه اول هیچ بسته ای در بازه زمانی 3 روزه ارائه نکرده و رایتل و شاتل نیز هر کدام سه بسته دارند.

ایرانسل بسته های 150، 250، 400 و 750 مگابایتی سه روزه خود را با قیمت های 3،500، 4،400، 5،300 و 6،700 تومان ارائه می کند. بسته های 1.5 و 2.5 گیگابایتی ایرانسل نیز با قیمت های 9،000 و 11،000  تومان در اختیار مشترکین قرار می گیرد.

اپراتور رایتل بسته 150 مگابایتی خود را به قیمت 3،300 تومان، یک گیگابایتی به قیمت 8،200 تومان و 3 گیگابایتی سه روزه را به قیمت 11،900 تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

شاتل موبایل بسته 750 مگابایت سه روزه خود را به قیمت 5،800 تومان، بسته یک گیگابایتی سه روزه به قیمت 7،000 تومان و بسته 2.5 گیگابایتی سه روزه را به قیمت 10،500 در اختیار مشترکین قرار می دهد.

 

بسته های اینترنت یک هفته ای

بسته 300 مگابایتی هفت روزه از سوی سه اپراتور ارائه شده که با قیمت یکسان 5،500 تومان برای مشترکین ایرانسل و همراه اول عرضه شده، ولی تعرفه شاتل برای همین حجم 4،500 می باشد.

بسته 500 مگابایتی هفت روزه هم برای کلیه مشترکین اپراتور های همراه اول، ایرانسل و رایتل با قیمت تقریبا یکسان 7،000 تومان ارائه شده است. شاتل موبایل در عوض برای مشترکین خود اینترنت 550 مگابایت با قیمت 6،300 تومان در نظر گرفته که به همراه مکالمه نامحدود داخل شبکه عرضه می شود.

اینترنت یک گیگابایتی هفت روزه هم فقط مخصوص مشترکین رایتل به قیمت 9،500 تومان می باشد.

 

بسته های اینترنت یک هفته ای اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته ها

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل

300 مگابایت

5/500 تومان

5/500 تومان

 

4/500 تومان

500 مگابایت

7/000 تومان

7/000 تومان

6/900 تومان

-

550 مگابایت

-

-

 

6،300 تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه

750 مگابایت

8/300 تومان

8/300 تومان

 

-

800 مگابایت

-

-

 

7،300 تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه


10،300 تومان + 3 گیگابایت اینترنت ثابت + مکالمه نامحدود داخل شبکه

 

1 گیگابایت

-

-

9/500 تومان

-

1/5 گیگابایت

10/900 تومان

10/900 تومان

 

9،900تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه

2/5 گیگابایت

13/000 تومان

13/000 تومان

 

12/000 تومان


 

17،000 تومان + 5 گیگابایت اینترنت ثابت

3 گیگابایت

-

-

13/900 تومان

-

3/5 گیگابایت

-

-

 

15،000 تومان + مکالمه نامحدود داخل شبکه

4 گیگابایت

16/000 تومان

-

 

-

5 گیگابایت

-

18/000 تومان

 

17/500 تومان

6 گیگابایت

19/500 تومان

-

18/900 تومان

-

20 گیگابایت

-

-

-

60/000 تومان

نا محدود ( مصرف منصفانه 150 گیگابایت )

-

-

50/000 تومان

-

 

بسته های 1.5 گیگابایتی هفت روزه برای مشترکین همراه اول و ایرانسل به قیمت یکسان 10،900 تومان و برای مشترکین شاتل به قیمت 9،900 تومان می باشد. همراه اول دو بسته دیگر هفت روزه با حجم 4 گیگابایت به قیمت 16،000 تومان و 6 گیگابایت به ارزش 19،500 تومان خواهد داشت. پرحجم ترین بسته ایرانسل اینترنت 5 گیگابایت یک هفته ای به قیمت 18،000 تومان می باشد.

در این بین کاربران شاتل موبایل می توانند بسته 5 گیگابایتی خود را با قیمت 17،500 تومان و بسته 20 گیگابایتی هفت روزه به ارزش 60،000 تومان خریداری نمایند.

در ارائه بسته های هفت روزه پرحجم ترین و اقتصادی ترین بسته متعلق به اپراتور رایتل است که مشترکین آن می توانند بسته نامحدود با سیاست مصرف منصفانه 150 گیگابایت را تنها به قیمت 150،000 تومان خریداری کنند.

 

بسته های اینترنت 15 روزه

در این بخش همراه اول تنها اپراتور است که بسته اینترنت 15 روزه ارائه نمی کند. در عوض ایرانسل بیشترین تنوع را در این بخش دارد.

 

بسته های اینترنت 15 روزه اپراتورها

حجم و دوره اعتبار بسته ها

همراه اول

ایرانسل

رایتل

شاتل

400 مگابایت

-

7/000 تومان

-

-

750 مگابایت

-

9/000 تومان

-

8/000 تومان

1/5 گیگابایت

-

11/500 تومان

11/000 تومان

10/200 تومان

2/5 گیگابایت

-

14/500 تومان

-

13/000 تومان

3 گیگابایت

-

-

15/900 تومان

-

3/5 گیگابایت

-

16/500 تومان

-

-

5 گیگابایت

-

18/500 تومان

17/900 تومان

18/500 تومان

20 گیگابایت

-

-

45/000 تومان

-

 

ایرانسل بسته های 400 و 750 مگابایت خود را با قیمت 7،000 و 9،000 تومان در اختیار مشترکین قرار می دهد. بسته های 1.5و 2.5 گیگابایتی 15 روزه ایرانسل نیز با قیمت 11،500 و 14،500 تومان در دسترس است. بسته های 3.5 و 5 گیگابایتی 15 روزه هم برای مشترکین پر مصرف با قیمت 16،500 و 18،500 تومان عرضه می گردد.

رایتل بسته های 15 روزه خود را با حجم 1.5 گیگابایت به قیمت 11،000 تومان شروع می کند، بسته های 3 و 5 گیگابایت رایتل نیز با قیمت 15،900 و 17،900 تومان در دسترس است. پیشنهاد فوق العاده رایتل برای مشترکین پر مصرف بسته 20 گیگابایتی 15 روزه می باشد، به قیمت فقط 45،000 تومان که تنها در اپلیکیشن این اپراتور عرضه می شود.

شاتل موبایل بسته 750مگابایتی خود را به قیمت 8،000 تومان در اختیار مشترکین قرار می دهد. بسته های 1.5 و 2.5 گیگابایتی 15 روزه شاتل نیز با قیمت 10،200 و 13،000 تومان در دسترس مشترکین می باشد. مشترکین پر مصرف شاتل می توانند از بسته 5 گیگابایتی 15 روزه به ارزش 18،500 استفاده کنند.

 نگاهی اجمالی به قیمت بسته های اینترنت ارائه شده از سوی اپراتورها نشان می دهد در مواردی که بسته های یکسان از سوی اپراتورها ارائه میگردد، قیمت تعرفه های رایتل و شاتل موبایل منصفانه تر و اقتصادی تر از بقیه بوده که در برخی موارد تلاش نمودند با ایجاد شرایط خاص بسته هایی منحصر بفردتری در اختیار مشترکین خود قرار دهند. این در حالی است که همراه اول و ایرانسل بالاترین تعرفه ها را در مقایسه با دیگر اپراتورها برای مشترکین خود در نظر گرفته اند. علاوه بر این مقایسه قیمت بسته های ایرانسل و همراه اول نشان می دهد، هیچ رقابتی بین این اپراتورها در اعلام نوع بسته ها و قیمت ها وجود نداشته و به نوعی بعد از افزایش تعرفه ها، فقط یکسان سازی قیمت ها صورت پذیرفته است.

 



:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روز ها که اپراتور های سیم کارت با مجوز دولت توانسته اند قیمت های بسته ها را افزایش دهند و باعث این شوند که مردم تعجب کنند از این افزایش قیمت ناگهانی. اپراتور ها در این سال ها همیشه بهانه های مختلفی داشتند برای افزایش قیمت بسته های خود که  هر از گاهی مقام های مربوطه اجازه افزایش قیمت را نمی دادند. یکی از اپراتور ها که همیشه در افزایش قیمت سهیم بوده اپراتور همراه اول بوده است . اپراتور همراه اول که جدیدا اسناد مالی اش لو رفته و معلوم شده که تبلیغات بسیار گسترده و با رقم بالایی رفته است. همراه اول همیشه به بهانه های مختلف دنبال این بوده قیمت را افزایش دهد و همیشه مدعی بوده است که اگر این کار را نکند از نظر مالی متضرر می شود ولی اسناد ما لی اش چیز دیگر ا نشان داده است در این چند وقت. حال باید دید که واکنش شرکت همراه اول به این قضیه چه خواهد بود

اپراتور همراه اول به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور در کشور، از بیشترین تعداد مشترک در بین اپراتورها برخوردار است و در حال حاضر تعداد سیم کارت های فعال این اپراتور در بازار ایران از مرز 100 میلیون می گذرد که از این تعداد، حدود 80 درصد سیم کارت ها اعتباری و 20 درصد آنها نیز دائمی می باشد.

با توجه به این که درآمد اصلی همراه اول از طریق مشترکین خطوط سیم کارت دائمی همراه اول و سیم کارت اعتباری همراه اول به دست می آید، بررسی ها نشان می دهد که این شرکت در سال 99 بیش از 17 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. این در حالی است که در اردیبهشت ماه سال 1400 در مجمع عمومی سالیانه سهامداران همراه اول؛ سود خالص این شرکت در سال 99 رقمی معادل چهار هزار و 335 میلیارد تومان اعلام شده است.

این میزان سود قابل توجه در شرایطی بود که در سال 99، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تخلف چند صد میلیاردی تومانی اپراتورها خبر داده بود و گفته بود: "اپراتورها در ایران به مبلغ 600 میلیارد تومان گران فروشی کرده اند." گزارش های سال مالی دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که بر اساس آن مالیات پرداخت می کردند، نشان می داد که این دو اپراتور با وجود سودهای هنگفت، برای کسب سود بیشتر تعرفه های خود را افزایش داده بودند، به همین خاطر آذری جهرمی  از ارسال پرونده گرانفروشی و تخلف اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به شعبه تعزیرات خبر داد که البته تا کنون خبر جدیدی از آن در دسترس نیست.

آنچه قابل تامل و تعمق است ابرام و پافشاری اپراتورها به گران شدن تعرفه اینترنت قبل از شروع سال جدید می باشد. پیش از آغاز سال 1401 اپراتورها اعلام کرده بودند که با تعرفه های ثابت دیگر امکان فعالیت نداشته و خواستار افزایش 100 درصدی تعرفه اینترنت در سال جاری شدند. آنها در حالی ادعا می کردند در صورت عدم تغییر تعرفه ها ضرر خواهند کرد که رقم سود یک سال آنها نجومی و هنگفت برآورد شده بود.

البته این ادعا زمانی که در مقابل هزینه تبلیغات اپراتور همراه اول در سال 1400 قرار می گیرد کمی عجیب و غریب به نظر می رسد، زیرا منطقی نیست شرکتی که زیانده می باشد، رقمی چنین بزرگ را صرف هزینه های تبلیغات خود نماید. این ادعاها زمانی عجیب تر خواهد شد که هزینه بخش تبلیغات اپراتور همراه اول در سال 1400 روند صعودی داشته و نسبت به سال 99 رشد 66 درصدی را نشان می دهد.

 ادعای اپراتورها در خصوص متحمل شدن ضرر مالی به خاطر ثابت ماندن تعرفه ها در سال 1400، باعث شد تا در نهایت در 25 فروردین ماه 1401 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با درخواست افزایش تعرفه ها موافقت کند و وعده دهد که گرانی بسته های اینترنت را جبران خواهد کرد. البته پیش از این نیز ابراهیم رئیسی در شعارهای خود وعده اینترنت رایگان برای گروه های کم درآمد را مطرح کرده بود.

تجربه مردم نشان می دهد که وعده ها و شعار های انتخاباتی، که اغلب در فضای رقابتی انتخابات بیان می شود، فاقد هر گونه برنامه ریزی اصولی و بنیادی بوده و دولت ها معمولا تلاشی در راستای تحقق آنها نخواهند کرد. به نظر می رسد باید منتظر ماند و دید که آیا اپراتورها حاضرند کمی از سود میلیاردی خود در جهت رفاه اقشار کم درآمد جامعه بگذرند و وعده جبران گرانی بسته ها محقق خواهد شد یا نه؟

 



:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

شرکت اپل که در اواسط سال بود که با ایونتی که گذاشت و با معرفی محصولات جدید اش باعث هیجان و خوشحالی مردم شده بود حالا اهم شایعات بسیار جذاب از شرکت اپل دارد به گوشی می رسد که باعث  سخت تر شدن کار رقبا در بازار می شود. اپل که در چند ماه آینده ایونتی را می خواهد برگزار کند که در آن محصولات جدید اش را رونمایی می کند یکی از محصولاتی که از الان اطلاعات اش لو رفته که باعث تعجب و هیجان شدن کسانی که اپل دارند شده است .فناوری جدیدی که برای شارژ کردن گوشی اپل است و بسیار شارژ کردن سریع تر می کند. اپل با این کار می خواهد در بازار به تنهایی پادشاهی کند و هیچ رقیبی نداشته باشد . اپل که در سال های اخیر توانسته بعد از استیو جابز با سرعت بیش تری پیشرفت کند با این اقدام می تواند سلطنت اش را گسترش دهد و بتواند بازار های بسیار زیادی را تصاحب کند

همیشه قبل از رونمایی از محصولات و تولیدات شرکت ها شایعات زیادی از گوشه و کنار در مورد تجهیزات و فناوری محصولات شنیده می شود که به نوعی از جذابیت های دنیای فناوری به شمار می آید. به نظر می رسد این بار نوبت محصول جدید شرکت اپل است و خبرها حول و حوش فناوری جدید این شرکت می چرخد.

در خبرها آمده که اپل به زودی قرار است یک شارژر 35 واتی مجهز به دو درگاه USB-C را که احتمالا از فناوری گالیم نیترید ( Gan ) بهره می برد، روانه بازار نماید.

البته اپل پیش از این به همراه مک بوک پرو 16 اینچی، یک آداپتور 140 واتی مجهز به این فناوری را عرضه کرده است، بنابراین این محصول اولین شارژر تولید شده با فناوری Gan نخواهد بود، ولی این محصول جدید قطعا اولین شارژر مجهز به دو درگاه USB-C این کمپانی خواهد بود.

این احتمال هم وجود دارد که این شرکت بخواهد این شارژر را به همراه نسخه ارتقا یافته ای از شارژر مگ سیف  Duo  عرضه کند. این شارژر نه تنها به کاربران این امکان را می دهد که گوشی های آیفون و اپل واچ را به طور همزمان شارژ کنند بلکه به اپل کمک می کند تا با بهره مندی از این فناوری محصول جدید خود را به ابعاد کوچکتری طراحی و روانه بازار کند.

در توضیحات این شارژر آمده که مجموع خروجی دو درگاه این شارژر برابر با 35 وات است و نه برای هر درگاه به طور مجزا و در حالت های زیر می توان از آنها استفاده کرد:

 20VDC/1.75 A و 9VDC/3A، 15VDC/2.33A و 5VDC/3A

با توجه به این که اسناد مربوط به شارژر 35 واتی جدید اپل لحظاتی پس از قرار گرفتن در وب سایت اپل حذف شدند، در حال حاضر نمی توان در مورد زمان دقیق عرضه این محصول اظهار نظر کرد.

البته شاید این محصول هرگز به بازار عرضه نگردد ولی با استناد به اطلاعاتی که تا کنون از این محصول به دست آمده، می توان گفت این تکنولوژی این فرصت را به کار بر می دهد تا با این آداپتور، یک گوشی آیفون 13 پرو مکس به همراه اپل واچ، یا یک مک بوک ایر جدید با اپل واچ، یا دو آیپد و یا دو آیفون را به طور هزمان شارژ کنند. 



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

اینترنت وسیله بسیار مهم در دنیای امروزی که به مردم کمک می کند تا از جهان پیرامون خود اطلاعات کسب کنیم و بسیار ی از کار ها هم با اینترنت انجام می شود.اما این روز ها اپراتور ها  به هر نحوی که بوده اینترنت را با رضایت کامل دولت افزایش داده اند . این افزایش قیمت که قرار بود در اسفند ماه سال گذشته انجام شود ولی به خاطر ورود مسئولان عالی کشور اجازه افزایش قیمت را نداند. این روزها اپراتور ها به حذف بسته های بسیار به صرفه اینترنت یا افزایش قیمت آنها کرده است که بسیار باعث تعجب مردم شده است. اپراتور ها به خاطر این که زسر ساخت های نامناسبی در کشور بوده است و به نحوی وزیر ارتباطات هم آن را قبول کرده است دست به این کار زده اند . آیا باید دید در قبال افزایش قیمتی که اپراتور ها برای بسته های اینترنت قرار داده اند یا خدمات بسیار عالی تدارک دیده اند یا خیر.

چند روزی است که از همه جا خبرهایی مربوط به گرانی اینترنت شنیده می شود، که با وجود محاسبه رسانه ها و توجیه مسئولان، فقط نشان از بدتر شدن اوضاع و بیشتر شدن هزینه های این بخش خواهد داشت. با وجود آن که هنوز فکر اساسی و بنیادی برای زیرساخت ها و مساله پهنای باند و سرعت و کیفیت اینترنت؛ چه ثابت و چه همراه؛ نشده است، قیمت ها را افزایش دادند و امیدوارند با گران کردن اینترنت در این بخش اتفاقی فوق العاده رخ داده و ناگهان همه چیز عوض گردد. در این بین طرح صیانت از اینترنت نیز فرمول شتاب زده ای است که مشخص نیست آیا در فضای کنونی راهبردی است یا مشکل افزا؟!!

نعناکار در این خصوص می گوید: "افزایش قیمت اینترنت دو نکته دارد: یکی این که باز بر می گردد به شبکه ملی اطلاعات. اگر واقعا شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده باشد و تفکیکی تعرفه صورت بگیرد ما هم شاهد کیفیت خوب خدمات هستیم، هم قیمت پایین تعرفه. ولی متاسفانه به این علت که این تفکیک در لایه های زیرساختی درست انجام نشده، مردم مجبورند قیمت اینترنت گران شده را بپردازند و پهنای باند هم که به هر دلیلی تامین نشده از مبادی بین المللی در واقع گیت وی اصلی و کیفیت هم یک چیز محسوسی نمی بینند که تغییر کرده و بهتر شده باشد و فشار مضاعفی به مردم وارد می شود."

بر اساس تفکیک تعرفه؛ زمانی که کاربران از شبکه ملی اطلاعات استفاده می کنند؛مثلا وقتی از اپلیکیشن ها بانک ها، مدارس و ادارات دولتی استفاده می شود، نباید هزینه بالایی بپردازند. ولی از آن جهت که در حال حاضر هیچ مرجعی وجود نداشته که مشخص کند ارتباطات کاربران بر روی شبکه ملی است یا شبکه بین الملل، مشترکین مجبور به پرداخت هزینه های نامشخصی هستند که هیچ پاسخی برای آن پیدا نمی شود.

نعناکار در ادامه در خصوص محاسبه یکسان ترافیک داخلی و خارجی می گوید : "تامین کنندگان اینترنت می گویند این طور نیست که تعرفه این دو یکسان باشد. اما سنجه ای ندارید، مثلا شما با موبایلت به اینترنت وصل می شوی و بانکت را چک میکنی، کارت به کارت می کنی یا بیمه ماشین تمدید می کنی یا سوابق بیمه تامین اجتماعی را نگاه کنی، هیچ جا به تو نمی گویند این ارتباطات الان روی کدام شبکه انجام می شود؟ روی شبکه ملی یا شبکه اینترنت. اگر روی ملی است قیمتش چند است؟

فرمولی که ارائه کرده اند که یک سوم قیمت است، چطوری محاسبه می شود. یعنی اگر قبض دیتایت را بگیری این تفکیک معلوم نیست که چند گیگ یا مگ آن روی شبکه ملی آمده و کدام روی شبکه اینترنتی. لذا مجبوری از همراه اول یا ایرانسل یا نت خانگی پکیج کامل اینترنت را بخری. شاید من بخواهم فقط شبکه ملی بخرم. من ماهی 500 هزار تومان می دهم ؛ولی کلا کارم روی شبکه ملی است و به اینترنت کاری ندارم. این تفکیک وجود ندارد و این پولی که مجبوری برای شبکه اینترنت بدهی معمولا چندین برابر است و تفکیکش هم شفاف نیست.

از نظر قضایی ما نمی توانیم تفکیک کارشناسی داشته باشیم با ادله متقن و بگوییم پولی که بابت ارتباطات دادی کجا خرج شده. به شما هم خیلی این اجازه را نمی دهند که خودت انتخاب کنی، کما این که این انتخاب در خیلی از کشورها وجود دارد، مثلا من یک مدرسه دارم و مدرسه ام هم فقط از شبکه ملی استفاده می کند."

بنابراین با توجه به این که تفکیکی از سوی مراجع ذیربط صورت نپذیرفته، کاربر همواره در سردرگمی خواهد بود و مجبور به پذیرفتن هر چیزی است که اعلام می گردد .

 

آیا فضای رقابتی بین اپراتورها وجود دارد؟

از نظر تئوری اپراتورها دولتی نبوده و فضای رقابتی ای که بین آنها وجود دارد باعث میگردد تا بسته ها و طرح های مقرون به صرفه ای نصیب مشترکین گردد.

نعناکار درباره شبهه وجود انحصار در ارائه خدمات اینترنتی می گوید:

"این نکته به تحقق میدانی نیاز دارد. ما هیچ اپراتور خصوصی نداریم واقعا. ممکن است روی کاغذ باشد ولی سهامداری را نگاه کنی و مجامع را، دولتی طور هستند. رقابتی ندارند، بیشتر بازار را تقسیم می کنند. این با رقابت کردن فرق دارد. چند سال پیش آمدن این کار را بکنند.

پروانه های ام وی آن اورا زدند. 23 یا 24 پروانه دادند که بتوانند فضای رقابتی را گسترش دهند داخل کشور. چنید سیم کارت و اپراتورهای همراه آمدند مثل کیش، سامان و آپ تل و ... ولی این طرح شکست خورد. چون خود ام آن اوها رقابت بین خودشان را تشدید کردند.

اجازه نمی دهند به لایه های پایین ام وی آن او برسد. او هم که می خواهد رقابت کند، وقتی می بیند بازار یک بازار غیر رقابتی است و بخش خصوصی نیست، تقسیم می کند. این باعث می شود اینها همیشه از ان بالا یک دلی می کنند. لذا هیچ وقت شما نمی توانید در این بازار فعلی انتظار داشته باشید که یا رقابت شکل بگیرد یا منجر به کاهش هزینه شود.

این اتفاق هیچ وقت نمی افتد. بهترین شرایط این است که قیمت های اپراتورها با هم سینک و یکسان شد. این که بخواهد کاهش پیدا کمد، امکان ندارد."

 

سرویس اینترنت رایگان، راهکاری شکست خورده

بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات رادیویی، اینترنت رایگان به طبقات کمتر برخورداری که ماهیانه کمتر از دو گیگ مصرف می کنند، اختصاص می یابد.

نعناکار در خصوص این خبر هم گفت : "من در جزئیات این صحبت نیستم، باید ببینم دو گیگ از چه را می گوید.

دو گیگ اینترنت را می گوید یا دو گیگی را می گوید که مخلوط با شبکه ملی است یا دو گیگ شبکه ملی است. بله، خیلی از افراد در خانه فیلیمو و نماوا می بینند.

این باید شبکه ملی باشد دیگر، باید ببینیم الان کسی که اشتراک می گیرد و پول اینترنت می دهد و نماوا و فیلیمو می بیند، دارد پول چه چیزی را می دهد؟ بخشی پول اشتراک خدمات را می دهد و بخشی پول پهنای باند و بخشی ترافیک. آیا واقعا اینها تفکیک شده؟

نکته دوم این که به نظرم سوبسید دادن کلا این مدلی غلط است. ماده سه قانون تجارت الکترونیکی می گوید: وقتی می خواهی قانون تصویب کنی؛ باید به این مصوبات بین المللی نگاه کنی تا شما در نظام بین الملل با ارتباطات و دیتا هماهنگ باشی. نمی شود جزیره جدا باشی. ما پرکتیس این مدلی نداریم که دولتی بیاید، بگوید من این مدلی فلان تومن بایت فلان مساله می دهم. بلکه می گوید: من کف هزینه و کف ارتباطات و کف کیفیت را تضمین می کنم."

در دوره های پیشین هم اپراتورها تجربه اختصاص اینترنت رایگان به اقشار مختلف مانند معلمان، طلاب، اساتید و ... داشته اند و تلاش می کردند تا مشکلات گرانی اینترنت را کمی کم رنگ تر جلوه بدهند. به نظر می رسد این مساله که در آن زمان هم مانند مانند مسکن عمل می کرد، خیلی کارگشا نبود و در جهت رفع مشکلات تاثیر خاصی نداشت.

از آنچه گفته شد می توان دریافت مساله زیر ساخت ها و تفکیک هزینه های اینترنت معضلی بنیادی است که احتیاج به برنامه ریزی و مدیریت حساب شده خواهد داشت تا بتواند شریط را بهبود بخشیده و در دراز مدت کارگشای هزینه های اینترنت خانوارها گردد.

 



:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rondbaz

این روز ها که اینترنت بسیار نقش مهمی دارد و باعث بالا بردن اطلاعات در جامعه می شود .اما این روز ها اینترنت بسیار جنجال پذیر بوده است .اپراتورها در اقدامی عجیب بسته هایی که با استقبال همیشه بوده است را حذف کرده اند و یا بسته های دیگر را بالا برده اند به نحوی ک قیمت های آن دو برابر شده است.با این همه تفاصیل ولی خبر خوبی به گوش می رسد از دنیای فناوری ارتباطات . قضیه هم این است که می خواهند اینترنت 5Gرا در کشور بسط و گسترش دهند. در این چند ماه شرکت های اپراتور سیم کارت در تلاش بوده اند که با درست کردن زیر ساخت ها بتوانند شرایط اینترنت 5G را در کشور مهیا کنند تا مردم با خیال راحت بتوانند در اینترنت و با سرعت مناسب به گشت و گذار بپردازند. این اینترنت که در کشور های مختلف در حال استفاده است. بعضی از کشور ها هم مانند در تلاش هستند که بتوانند فناوری ان را بیاورند

امکانات فوق العاده و ویژگی های منحصر بفرد اینترنت 5G سبب شده که این نسل خیلی زود جایگزین اینترنت نسل 3 و 4 گردد. کاربرانی که از این تکنولوژی استفاده می نمایند، معترفند که این تکنولوژی اصلا قابل قیاس با اینترنت 3G و 4G نبوده و تمامی جنبه های زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد. از مهم ترین مزایای این اینترنت که باعث فراگیری و محبوبیت این تکنولوژی نیز گشته؛ سرعت بارگذاری و بارگیری اطلاعات، کاهش تاخیر و افزایش تعداد وسایل متصل به اینترنت می باشد.

با توجه به این که در اینترنت نسل پنجم سرعت دانلود تا 20 برابر افزایش یافته و میزان تاخیر در انتقال داده ها نسبت به نسل چهارم اینترنت 10 برابر کاهش می یابد، سوال اینجاست چرا هنوز این فناوری در کشور ما فراگیر نشده است؟

پیش تر از این اعلام شده بود که همراه اول، اپراتوری است که در راه اندازی این تکنولوژی در کشور پیش قدم شده است. در خبرها نیز آمده بود: سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و به زودی مبین نت اینترنت 5G را به خدمات خود اضافه خواهند کرد.

به نقل از شایان فرخ یار، مدیرکل بازاریابی و فروش انبوه مبین نت، این شرکت در صدد است تا با همکاری و همراهی همراه اول اینترنت نسل پنجم را تا مرداد ماه سال 1401 آغاز کند. بعد از تصویب هیات مدیره مبین نت، در صورت تامین منابع، این شرکت در تلاش است تا ظرفیت بیشتری را در قالب سرویس های مختلف ایجاد کند که برای رسیدن به آن لازم است 30 تا 35 درصد از شبکه خود را بهبود ببخشد.

فرخ یار، وارد شدن اینترنت 5G به کشور را وابسته به افزایش تعرفه های اینترنت می داند و در مورد آن می گوید:" تا پیش از این که افزایش قیمتی در کار نبود، برای اپراتورها نیز توجیه اقتصادی برای وارد کردن تکنولوژی 5G به کشور وجود نداشت. با تغییراتی که در تعرفه های اینترنت به وجود آمده است، ممکن است اینترنت بخش ثابت (ADSL ) نیز اقدام به وارد کردن اینترنت نسل پنجم و بی سیم کنند. زیرا هنوز بخشی از فرکانس نسل پنجم خالی است.

ایشان در خصوص میزان پوشش دهی نسل پنجم اینترنت شرکت مبین نت بیان داشتند :" مبین نت فعلا تنها تعدادی از مناطق را تحت پوشش 5G قرار می دهد. چرا که مودم های این تکنولوژی بسیار گران هستند. به عنوان مثال هر مودم 200 تا 2500 دلار قیمت دارد."

طبیعتا با قیمت گران این مودم ها، قیمت بسته های این اینترنت نیز بسیار گران خواهد بود. فرخ یار درباره قیمت اینترنت نسل پنجم گفت:" زمانی که اینترنت 5G وارد کشور شود، قیمت بسته های نامحدود آن کمتر از 500 هزار تومان نیست."

البته در حال حاضر سایت های محدودی توسط شرکت های بزرگ مخابرات ایران در شهرهای تهران، مشهد و کیش راه اندازی شده که این فرصت را به عموم مردم می دهد تا از این ویژگی منحصر بفرد استفاده کنند، سوال اینجاست که چه زمانی نسل پنجم اینترنت برای تمامی کاربران در کشور فعال خواهد شد؟

بر اساس اعلام کارشناسان برای گسترش اینترنت 5G مهمترین مساله آماده سازی زیر ساخت های این فناوری می باشد که این امر منوط به پیشرفت در دو حوزه شبکه و گوشی های هوشمند می باشد.

با توجه به این که بر اساس اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات رادیویی که در واکنش به اخبار گرانی اینترنت پیش تر از این منتشر شده بود، لازم است اپراتورها بخش عمده درآمد حاصله از این سه برابری قیمت ها را صرف توسعه شبکه و زیر ساخت ها کنند، قطعا پیشرفت در این حوزه و آماده سازی زیر ساخت های لازم در دستور کار اپراتورها خواهد بود و به زودی باید شاهد تحقق برنامه های از پیش برنامه ریزی شده آنها در جهت توسعه زیر ساخت ها و آنتن های جدید باشیم.

علاوه بر این استفاده از اینترنت نسل پنجم فقط از طریق گوشی هایی امکان پذیر است که این فناوری را پشتیبانی می کنند که در حال حاضر تقریبا تمام گوشی های جدید برندهای مختلف مجهز به این فناوری می باشند و افراد می توانند با تهیه یک گوشی هوشمند مدرن به راحتی از این تکنولوژی بهره مند گردند.

یکی از کارشناسان این حوزه دلیل عدم پیشرفت 5G را انحصار و بسته بودن فضای واردات گوشی در کشور دانسته و در این زمینه می گوید: "صاحبان کسب و کار و فعالان در این صنعت، تمایل نداشتند که گوشی های 5G زودتر از گوشی هایی که در انبار دارند، وارد کشور بشود تا مردم بتوانند از قابلیت های آن استفاده کنند. به هر حال هنوز در بازار و انبارهای تاجران گوشی های هوشمند، موبایل های 4G وجود دارد. آنها باید درآمد و سود خودشان را از بازار ببرند تا بستر و پلتفرم جدید 5G وارد کشور شود.

با توجه به گفته های این کارشناس یکی از مهمترین دلایل عدم فراگیری تکنولوژی 5G در این یک سال اخیر، انحصاری بودن فضای واردات گوشی های هوشمند می باشد که انتظار می رود برای ایجاد تغییر در این فضا نیز اقدامات اساسی و مهم صورت پذیرد.

البته باید در نظر گرفت به دلیل بروز بودن این تکنولوژی، گوشی های هوشمندی که از این فناوری پشتیبانی می کنند گران بوده و کاهش قدرت خرید مردم در این سال های اخیر اجازه خرید تلفن های همراه گران را نمی دهد.

 



:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 ارديبهشت 1401 | نظرات ()