مشکلات خرید سیم کارت ایرانی برای اتباع غیر ایرانی
نوشته شده توسط : rondbaz

شاید این روز ها دیگر کسی نباشد که در دنیا مدرن از گوشی های هوشمند استفاده نمی کنند و همه مردم از گوشی های هوشمند استفاده می کنند . شاید وجود این گوشی های هوشمند نیاز هر فرد باشد تا بتواند کوچک ترین کار های خود را انجام دهد.از این رو گوشی های هوشمند بسیار مهم هستند و حتی مردم بیش تر از طریق گوشی های هوشمند با دوستان و خویشان خود ارتباط می گیرند و حتی به دهکده جهانی هم وصل می شوند. اما هر از گاهی هم نداشتن سیم کارت های کشور های دیگر برای افرادی که در آنجا زندگی می کنند بسیار سخت و دشوار است. زیرا از یک طرف برای برقراری هر نوع ارتباط، با دوستان و عزیزان باید از این طریق اقدام کرد و از طرف دیگر انجام بسیاری از کارهای شخصی، اداری، فرهنگی،  اطلاع رسانی و... با استفاده از یک سیم کارت معتبر، آسان تر وسریع تر خواهد بود.

خرید سیم کارت در یک کشور خارجی قطعا یکی از اصلی ترین چالش های افراد مهاجر می باشد. افرادی که به کشور ایران مهاجرت کرده اند؛ نیز از این قاعده مستثنی نیستند و قطعا برای خرید سیم کارت ایرانی، با چالش هایی روبرو هستند. در ایران بر اساس قانون، اتباع خارجی می توانند با ارائه مدارک قانونی مورد نیاز به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نموده و سیم کارت مورد نظر خود را خریداری نمایند.

حال سوال اینجاست آیا اتباع غیر ایرانی که بنا به هر دلیلی در ایران زندگی می کنند؛ با طی کردن تمام مراحل قانونی، می توانند به همین راحتی که در قانون ذکر شده، یک سیم کارت ایرانی به نام خود تهیه کنند یا نه؟

 

خرید سیم کارت برای اتباع غیر ایرانی

همان طور که گفته شد همه اتباع غیر ایرانی که به صورت قانونی در کشور اقامت دارند؛ می توانند به راحتی با ارائه مدارک مورد نیاز، هر سیم کارتی ( دائمی یا اعتباری ) که تمایل دارند را به نام خود خریداری نمایند. مطابق این قانون، اتباع غیر ایرانی که به صورت قانونی در کشور اقامت دارند؛ محدودیتی در انتخاب نوع اپراتور و نوع سیم کارت نداشته و به راحتی می توانند با مراجعه به مراکز فروش سیم کارت یا دفاتر پیشخوان دولت، سیم کارت شخصی خود را خریداری نمایند.

 البته به نظر می رسد؛ آنچه در عمل اتفاق افتاده به همین راحتی که به نظر میرسد؛ نیست. زیرا حداقل بسیاری از افغان های ساکن در ایران برای آن که در خرید سیم کارت ایرانی به مشکل برنخورند؛ از یک ایرانی برای به نام زدن سیم کارت کمک می گیرند که در این صورت مالک حقیقی و استفاده کننده سیم کارت یک تبعه غیر ایرانی است؛ ولی سند مالکیت به نام یک فرد ایرانی است.

البته در این روش در صورت هرگونه سوء استفاده از سیم کارت، مالک ایرانی مسئول بوده و باید پاسخگو باشد. ضمن این که در صورت عدم دسترسی به مالک سیم کارت، امکان استفاده از برخی خدمات و سرویس ها برای کاربر خارجی سیم کارت وجود نخواهد داشت.

 

مدارک مورد نیاز برای خرید سیم کارت ایرانی برای اتباع غیر ایرانی

اتباع غیر ایرانی که به صورت قانونی در ایران زندگی می کنند؛ برای خرید سیم کارت دائمی و اعتباری هر یک از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به صورت حضوری به دفاتر فروش و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند.

مدارک مورد نیاز اتباع غیر ایرانی برای خرید سیم کارت ایرانی شامل:

·        گذرنامه معتبر

·        مدارک شناسایی معتبر

·        اجازه اقامت در ایران یا کارت پناهندگی

البته شایان ذکر است که اتباع غیر ایرانی برای خرید سیم کارت با محدودیت هایی مواجه هستند و برخلاف ایرانیان که می توانند در صورت تمایل تا 10 سیم کارت اعتباری یا دائمی را به نام خود سند بزنند؛ اتباع غیر ایرانی تنها می توانند مالکیت سه سیم کارت ایرانی را به نام خود ثبت نمایند. ولی با این وجود خیلی از این افراد غیر ایرانی از خرید حتی یک سیم کارت هم عاجز هستند؛ چه برسد به خرید سه سیم کارت؟

 

مشکلات پیش روی اتباع غیر ایرانی برای خرید سیم کارت ایرانی

اگر قانون به همین سادگی و صراحت، مراحل خرید سیم کارت را بیان نموده است، پس چرا بسیاری از اتباع حتی با اجازه اقامت هم امکان خرید سیم کارت ایرانی را ندارند؟

بررسی ها نشان می دهد؛ مهم ترین و اصلی ترین مشکلات اتباع غیر ایرانی برای خرید سیم کارت ایرانی در موارد ذیل خلاصه می شود:

 

·        عدم آگاهی از قوانین

فروش سیم کارت به اتباع خارجی یکی از بزرگترین چالش های کارکنان جدید و ناآشنا با قوانین دفاتر پیشخوان دولت می باشد که به دلیل عدم آگاهی از قوانین، ناخواسته مراحل خرید و ثبت سند سیم کارت را برای این افراد طولانی تر و پیچیده  تر می سازد.

 

·        عدم هماهنگی

با توجه به این که بعد از مراجعه اتباع غیر ایرانی به دفاتر پیشخوان دولت و ارائه مدارک معتبر، به غیر از این تائید مدارک شناسایی توسط متصدی در این مراکز، بخش های دیگری هم برای تایید مدارک شناسایی دخیل هستند، لازم است هماهنگی و همکاری های لازم بین آنها به طور دقیق پیش بینی گردد.

ولی متاسفانه به دلیل عدم پیش بینی این فرایند، روند خرید و ثبت مالکیت سیم کارت در یک چرخه معیوب و طولانی قرار می گیرد که در نهایت باعث می شود تا مراجعه کننده از خرید قانونی سیم کارت پشیمان گردد.

 

·        مشکلات سامانه ای

برای ثبت مالکیت و فعال سازی یک سیم کارت باید استعلامات لازم از سامانه پژواک ( استعلام کد فراگیر اتباع افغانستانی ساکن ایران ) و سامانه شاهکار ( شبکه احراز هویت کاربران) دریافت گردد که معمولا این فرایند با مشکل مواجه بوده و نتیجه استعلامات به درستی مشخص نمی گردد و در نهایت به دلیل منفی بودن این استعلامات، فرایند ثبت مالکیت سیم کارت تکمیل نمی گردد.

 

نحوه ثبت شکایات

با توجه به این که فرایند اعلام شده برای خرید سیم کارت ایرانی برای اتباع غیر ایرانی، بر اساس مصوبات کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده و همه اپراتورها موظف به اجرای آن هستند؛ در صورت بروز هرگونه مشکل یا مواجهه با عملکرد سلیقه ای دفاتر پیشخوان دولت، فرد متقاضی می تواند از طریق روش های زیر شکایت خود را ثبت نماید تا در اسرع وقت به آن رسیدگی گردد:

1.      تماس با شماره 195

2.      مراجعه به سامانه 195 به آدرس https://195

قطعا خرید قانونی سیم کارت ایرانی توسط اتباع غیر ایرانی، باعث ثبت اطلاعات هویتی کاربر سیم کارت شده که همین امر بروز تخلفات و مشکلات احتمالی را کاهش می دهد. ضمن این که در صورت بروز هر نوع مشکل به راحتی امکان پیگیری و اقدامات قانونی از سوی مراجع قانونی و قضایی وجود خواهد داشت. بنابراین با برنامه ریزی مناسب و تسهیل در روند اجرای قانون، گام اساسی در راستای ارائه خدمات شهروندی پایه به اتباع خارجی و ایجاد امنیت بیشتر در جامعه، صورت می پذیرد.





:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: