فرایند ثبت سیم کارت برای اتباع خارجی در ایران
نوشته شده توسط : rondbaz

این روز ها سیم کارت ها بسیار عضو مهمی از گوشی های هوشمند هستند و در زمانه ایی که عصر ارتباطات و تکنولوژی نام گرفته برای ارتباط با خویشان و دوستانمان باید حتما سیم کارت داشته باشیم تا بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و نداشتن آن می تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند. اگر در کشور های خارجی زندگی می کنیم  باید تلاش کنیم که بتوانیم که به سرعت سیم کارت آن کشور را بدست آوریم  تا بتوانیم کارهای شخصی خود را به بهترین نحو احسنت انجام دهیم. این روز ها در کشور خودمان هم بسیاری از اتباع خارجی در کشورمان زندگی می کنند.که در خرید سیم کارت هر از گاهی به مشکلاتی بر می خورند و نمی توانند که به راحتی سیم کارت های دائمی یا اعتباری را خریداری کنند. ولی در عمل برای خرید سیم کارت توسط این افراد مسائل و مشکلاتی وجود دارد که ما در این مطلب به آن می پردازیم.

نحوه خرید سیم کارت ایرانی برای اتباع غیر ایرانی

بر اساس قانون در صورتی که فرد به صورت قانونی در ایران اقامت داشته باشد، به راحتی می تواند برای خرید هر سیم کارتی اقدام نماید.

مطابق این قانون اتباع غیر ایرانی که به صورت قانونی در کشور اقامت دارند؛ محدودیتی در انتخاب نوع اپراتور و نوع سیم کارت نداشته و به راحتی می توانند با مراجعه به مراکز فروش سیم کارت یا دفاتر پیشخوان دولت، سیم کارت شخصی خود را خریداری نمایند. البته مهاجران بدون مدرک، پناهجویان و گروه های دارای مدرک اقامتی موقت حق برخورداری از سیم کارت را ندارند.

 

مدارک مورد نیاز برای خرید سیم کارت ایرانی برای اتباع غیر ایرانی

برای خرید سیم کارت ایرانی، اتباع خارجی باید با در دست داشتن مدارک هویتی معتبر که شامل کارت پناهندگی، کارت اقامت ( آمایش ) کارت هویت و گذرنامه معتبر می شود؛ به صورت حضوری به دفاتر فروش و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند.  

 

اقدامات لازم جهت ثبت سیم کارت برای اتباع خارجی

فرایند ثبت نام برای سیم کارت دائمی و اعتباری همراه اول، رایتل و ایرانسل بدین صورت می باشد که متقاضی باید به صورت حضوری با دردست داشتن مدارک معتبر شناسایی که در بالا ذکر شد به یکی از دفاتر فروش و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نموده و پس از تایید مدارک شناسایی و تطبیق آن با فرد متقاضی توسط متصدیان، مشخصات هویتی و تصویر مدارک شناسایی در سامانه ثبت گردد.

برای فعال سازی سیم کارت نیز اطلاعات افراد باید در دو سامانه پژواک ( استعلام کد فراگیر اتباع افغانستانی ساکن ایران ) و سامانه شاهکار ( شبکه احراز هویت کاربران ) تایید گردد.

 

محدودیت های اتباع خارجی در خرید سیم کارت

بر اساس قانون هر ایرانی می تواند حداکثر تا سقف ده سیم کارت را خریداری و به نام خود فعال نماید. اما برای اتباع خارجی این تعداد کمتر بوده و هر فرد خارجی تنها می تواند سه سیم کارت شخصی داشته باشد.

نحوه ثبت شکایات

با توجه به این که فرایند اعلام شده، بر اساس مصوبات کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده و همه اپراتورها موظف به اجرای آن هستند؛ در صورت بروز هرگونه مشکل یا مواجهه با عملکرد سلیقه ای دفاتر پیشخوان دولت، فرد متقاضی می تواند از طریق روش های زیر شکایت خود را ثبت نماید تا در اسرع وقت به آن رسیدگی گردد:

1.      تماس با شماره 195

2.      مراجعه به سامانه 195 به آدرس https://195

 

خرید سیم کارت اتباع غیر ایرانی با مالکیت فرد ایرانی

در حال حاضر بسیاری از اتباع غیر ایرانی خصوصا افغان ها برای این که در زمان خرید سیم کارت با مشکلی برخورد نکنند، سیم کارت خود را به نام یک ایرانی سند می زنند. این کار که قطعا غیر قانونی می باشد؛ می تواند مسائل و مشکلات زیادی برای مالک سیم کارت به وجود آورد.

 زیرا بر اساس قانون تنها مالک سیم کارت مسئول حفظ و نگهداری سیم کارت بوده و در صورت بروز هرگونه تخلف یا وقوع جرم، مالک سیم کارت باید در برابر قانون حاضر شده و پاسخگوی ضررهای جانی و مالی پیش آمده باشد. علاوه بر این امکان غیر فعال شدن سیم کارت نیز به دلیل این که مالک حقیقی سیم کارت یک تبعه خارجی است اما سند آن به نام یک فرد ایرانی است؛ وجود دارد.

 

مشکلات اتباع خارجی در هنگام خرید سیم کارت

بر اساس قانون هر تبعه خارجی که به صورت قانونی در کشور حضور دارد، با ارائه مدارک معتبر می تواند سه سیم کارت شخصی تهیه کند؛ ولی در عمل تهیه حتی یک سیم کارت هم برای خارجیهای ساکن در ایران کاری سخت و نشدنی است. این موضوع خصوصا در مورد افغان هایی که در ایران ساکن هستند؛ بیشتر مشهود و پر رنگ می باشد.

در واقع سوال مهم اینجاست که اگر قانون به روشنی چنین حقی را برای اتباع خارجی قائل شده است، مشکل از کجاست و چرا این افراد حتی از خرید یک سیم کارت عاجز هستند؟

بعد از انجام تحقیقات و بررسی های میدانی، به طور کلی منشا مشکلات اتباع خارجی برای خرید سیم کارت را می توان در در گروه های زیر دسته بندی کرد:

 

·        عدم آگاهی از قوانین

یکی از رایج ترین مشکلات، عدم آگاهی کارکنان و نیروهای شاغل در دفاتر پیشخوان و مراکز فروش سیم کارت می باشد که به علت تازه کار بودن و یا عدم آشنایی با قوانین مشکلات عدیده ای را برای اتباع خارجی ایجاد می کنند.

 

·        مشکلات سامانه ها

با توجه به این که قبل از ثبت مالکیت سیم کارت اتباع خارجی، لازم است اطلاعات افراد در سامانه پژواک و شاهکار ثبت و تایید گردد؛ مشکلات روتین این سامانه ها سبب گردیده تا نتیجه استعلامات به درستی ارائه نشده و امکان ثبت مالکیت مقدور نباشد.

 

·        عدم هماهنگی

از آنجا که خرید سیم کارت اتباع خارجی مراحل چند گانه ای داشته و علاوه بر دفاتر پیشخوان دولت باید مراکز دیگری نسبت به تائید اطلاعات و استعلامات اقدام نمایند؛ لزوم هماهنگی بین این بخش ها بسیار ضروری است. زیرا عدم آگاهی کارکنان و یا عدم یکپارچگی همکاری این افراد با هم می تواند مشکلات این افراد را افزایش داده و روند فعال سازی سیم کارت را طولانی نماید.

به نظر می رسد با وجود آن که در جهان ارائه خدمات سیم کارت به مهاجران یا اتباع خارجی که به صورت قانونی در آن کشور حضور دارند؛ امری معمول و پذیرفتی است، اما در ایران تملک سیم کارت با موانع جدی برخوردار است و دستگاه های اجرایی نه تنها قانون را به درستی اجرا نمی کنند؛ بلکه در احقاق حق تملک سیم کارت برای اتباع خارجی مشکلاتی را نیز ایجاد می کنند. به همین خاطر لازم است؛ با برنامه ریزی مناسب و نظارت بر اجرای قانون در راستای ارائه خدمات شهروندی پایه به اتباع خارجی، اقدامات اساسی و شایسته صورت پذیرد.





:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: