دلایل اصلی غیر قابل استفاده شدن سیم کارت
نوشته شده توسط : rondbaz

این روزها بسیاری از مردم خواهان گوشی های هوشمند هستند تا بتوانند با مردم سراسر دنیا در ارتباط باشند و شاید هم دوست پیدا کنند.اما برای ره اندازی این گوشی ها نیاز به سیم کارت دارند و همین مسئله نشان می دهد که گوشی های نیاز مبرم به سیم کارت دارند. این وسیله های کوچک  که بسیار ارزش دارند و در بازار سیم کارت هرازگاهی با رقم های بسیار عجیب خرید و فروش می شوند همین مسئله باعث شده است که سیم کارت ها بسیار مهم شوند و عضوی جدا ناپذیر از گوشی های هوشمند و مردم شوند. سیم کارت های  گوشی هوشمند هر از گاهی می توانند کار ها را برای  افراد کنند که بسیار سخت است. همین مسئله باعث ارزشمندی سیم کارت ها شده است.بنابراین سوختن یا مسدود شدن سیم کارت حتی برای چند روز می تواند کاربران را دچار دردسرهای فراوانی کند.

سیم کارت چیست؟

 سیم کارت یا"  Subscriber Identity Module " در واقع یک تراشه کارت است که وقتی در تلفن همراه مشترک قرار می گیرد، می تواند منبع هوشمندی از ارتباطات متنوع و مختلف را شکل دهد. سیم کارت یا همان ماژول معرفی کننده مشترک، در اصل یک قطعه الکترونیکی است که حاوی هویت مشترک، شماره شناسایی بین المللی سیم کارت و شماره اختصاصی مشترک ( شماره تلفن همراه ) می باشد که در صورت عدم سرویس دهی به مشترک، می تواند مشکلات عدیده ای را برای کاربر به وجود آورد.

 

نحوه تشخیص سیم کارت سوخته

به طور کلی سیم کارت ها می توانند به دلایل مختلفی دچار مشکل شده و از حالت سرویس دهی خارج شوند. بنابراین در صورت بروز مشکل بهتر است؛ در گام نخست مطمئن شوید که مشکل از سیم کارت است. به همین خاطر اگر در گوشی هوشمند خودتان سیم کارتتان به خوبی آنتن نمی دهد و شما فکر می کنید؛ ممکن است سیم کارتتان سوخته باشد، بهترین روش این است که سیم کارتتان را بر روی یک گوشی هوشمند دیگر امتحان کنید تا مطمئن شوید که عیب از سیم کارتتان می باشد.     

حال اگر مطمئن شدید؛ سیم کارتتان سوخته، باید بدانید برای چه این اتفاق افتاده تا بتوانید نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

دلایل اصلی را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

 

1.     وارد کردن پین کد اشتباهی

پین کد یا (  PIN ) ریز پردازنده ای است که درون سیم کارت های گوشی های هوشمند وجود دارد و مسئولیت حفاظت از خط تلفن همراه و امنیت سیم کارت را بر عهده دارد و برای هر بار راه اندازی سیم کارت باید از آن استفاده نمود. این کد که بر روی سند سیم کارت ثبت شده، قابل تغییر می باشد، ولی مشترک تنها 3 بار فرصت دارد تا آن را به درستی وارد نماید و در صورت وارد کردن شماره پین کد برای سه بار به صورت اشتباهی، سیم کارت قفل می شود.

برای فعال سازی مجدد سیم کارتی که به خاطر وارد کردن اشتباهی پین کد مسدود شده؛ لازم است مشترک کد هشت رقمی  PUK یا ( Personal Unlocking Key )  را وارد نماید. البته اگر این کد نیز 10 مرتبه اشتباه وارد شود؛ سیم کارت سوخته و غیر قابل استفاده خواهد شد.

 

در صورت مسدود شدن سیم کارت به خاطر وارد کردن اشتباهی PIN و PUK چه باید کرد؟

کاربران دقت داشته باشند پین کد یک عدد بسیار حساس می باشد که با رمز موبایل فرق دارد، زیرا در صورت وارد کردن رمز اشتباه مشترک می تواند به راحتی بعد از چند دقیقه دوباره رمز را امتحان نماید، ولی برای وارد کردن پین کد، کاربر تنها سه بار فرصت درست وارد کردن را خواهد داشت و در صورت مغایرت، گوشی غیر فعال خواهد شد.

 شماره PUK به عنوان یک کد محرمانه بسیار مهم تر از رمز موبایل و پین کد است. زیرا این کد که بر روی بدنه سیم کارت درج شده؛ قابل تغییر نمی باشد و در صورت مفقود شدن تنها به مالک سیم کارت قابل ارائه می باشد.

بنابراین در صورتی که سیم کارتتان به خاطر اشتباه وارد کردن PUK از دسترس خارج شده، مالک سیم کارت باید با دردست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی اپراتور سیم کارت خود اعم از همراه اول، ایرانسل و یا رایتل مراجعه نموده و درخواست تعویض سیم کارت نماید که در صورت نداشتن منع قانونی، مشترک می تواند صاحب سیم کارت جدید شود.

 

2.     نپرداختن مبلغ قبض تلفن همراه

اگر در هنگام شماره گیری شماره، پیغامی مبنی بر این که شماره گیری برای شما مقدور نمی باشد، دریافت کردید، یعنی سیم کارت شما از  HLR  قطع شده است که این کار می تواند به خاطر نپرداختن قبض موبایل یا دریافت شکایت باشد.

براساس مصوبه 207 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در صورتی که کاربر در زمان مقرر بدهی قبض موبایل خود را پرداخت نکند، اپراتور مربوطه مجاز به سلب امتیاز مالکیت از خط بوده و می تواند وصول مبلغ بدهی را از طریق مجاری قانونی پیگیری کند.

 

در صورت سلب امتیاز سیم کارت چه باید کرد؟

با توجه به این که هر یک از اپراتورها با در نظر داشتن مقررات خود، زمان معینی را برای پرداخت قبض مشترکین سیم کارت دائمی در نظر میگیرند؛ پیشنهاد می شود در اسرع وقت نسبت به پرداخت قبض اقدام نمایید تا دچار مشکل نشوید.

ولی اگر سیم کارتتان به دلیل عدم پرداخت به موقع قبض مسدود شده است؛ مالک سیم کارت یا وکیل قانونی وی می توانند بعد از پرداخت دیون، تقاضای برقراری مجدد تلفن همراه سلب امتیاز شده را از مجاری قانونی پیگیری نمایند که در صورتی که شماره مورد نظر، به کسی واگذار نشده باشد، با دریافت هزینه دایری مجدد از مشترک،کاربر در اولویت واگذاری قرار خواهد گرفت.

 





:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: