تفاوت سیم کارت های دائمی با اعتباری
نوشته شده توسط : rondbaz

اولین بار سیم کارت های اعتباری توسط اپراتور ایرانسل عرضه شد و این سیم کارت های اعتباری نسبت به سیم کارت های اعتباری قیمت پایین تری داشتن که عموم مردم می توانستند با قیمتی ارزان تر صاحب سیم کارت شوند
حضور ایرانسل با یک سیم کارت جدید که با در اختیار داشتن کلیه امکانات سیم کارت های دائمی همراه اول، از قیمتی به مراتب ارزان تر برخوردار بود، انقلابی در این عرصه به وجود آورد که توانست به رویای موبایل دار شدن بسیاری از افراد؛ جامه عمل بپوشاند.
علاوه براین ایجاد یک فضای رقابتی سبب گردید تا اپراتورها برای جذب مخاطب؛ خدمات و سرویس های متنوعی را در اختیار مشترکین قرار دهند که به نوعی به نفع کاربران بوده و باعث گسترش شبکه و زیر ساخت های مورد نیاز در آن زمان گردید.
دیری نپایید که اپراتور همراه اول نیز مانند اپراتور رقیب و رفیق علاوه بر ارائه سیم کارت های دائمی، اقدام به فروش سیم کارت های اعتباری نمود. سپس اپراتور رایتل نیز به عنوان اپراتور نسل سوم، سیم کارت های دائمی و اعتباری خود را عرضه نمود و این شرایط برای مشترکین فرصتی ایجاد کرد تا با آگاهی کامل نسبت به نیازها و تمایلات خود سیم کارتی مطابق با خواسته های خود خریداری نمایند.
به طور کلی سیم کارت های دائمی و اعتباری همه اپراتورها از نظر قابلیت و ویژگی ها، تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه با آن اشاره می کنیم:

1. قیمت سیم کارت
بارزترین تفاوت سیم کارت های دائمی و اعتباری در قیمت آنها می باشد. سیم کارت های اعتباری هر اپراتور از سیم کارت دائمی همان اپراتور ارزان تر می باشد. البته در قیمت سیم کارت فاکتورهای مهمی تاثیر گذارند و آنچه که بیان شد؛ در مورد شماره های معمولی اپراتورها می باشد که در شرایط نرمال در بازار خرید و فروش می شوند و موارد خاص و استثنائی مانند شماره های رند اعتباری که از نظر قیمت تفاوت فاحش با دیگر شماره های اعتباری دارند، در این مبحث نمی گنجد.

2. اعتبار و جایگاه اجتماعی مالک سیم کارت
امروزه سیم کارت های دائمی خصوصا سیم کارت دائمی همراه اول در بین مردم از ارزش و اعتبار ویژه ای برخوردار می باشند. به همین خاطر کسانی که به دنبال شروع یک کسب و کار جدید هستند یا مدیرانی که به دنبال پرستیژ شخصی و جایگاه اجتماعی می باشند، از اعتبار این شماره ها برای ایجاد اعتماد و حس اطمینان استفاده می کنند.
بنابراین در مقام مقایسه اعتبار سیم کارت های اعتباری یک اپراتور از سیم کارت های دائمی همان اپراتور کمتر می باشد.

3. ارزش سرمایه گذاری
سیم کارت های دائمی از همان روزهای اولیه عرضه، به عنوان یک کالای سرمایه گذاری در نظر گرفته می شدند و امروزه با وجود گذشت سالها، همچنان روز به روز گران تر و قیمتی تر می شوند. به همین خاطر خیلی از افراد با سرمایه گذاری در این بخش مانند طلا و سکه اقدام به خرید این شماره ها نموده و بعد از گذشت مدتی آن را به بهایی گران تر می فروشند. البته این موضوع در مورد بعضی از شماره های سیم کارت های اعتباری که قدیمی تر و رند هستند، صدق می کند. ولی به طور کلی سیم کارت های اعتباری بیشتر کالای مصرفی بوده و قیمت قابل ملاحظه ای دارند.

4. مدیریت هزینه ها
اصلی ترین مزیت سیم کارت اعتباری، مدیریت هزینه ها می باشد. زیرا در این نوع سیم کارت مشترک باید قبل از مصرف هر نوع بسته، دریافت سرویس و یا خدمت نسبت به خرید اقدام نموده و سپس از آن استفاده نماید. این شیوه به کاربر کمک می کند تا همواره از موجودی شارژ و اعتبار خود آگاه بوده و با کنترل هزینه ها، شرایط را مدیریت نماید.
البته این امکان هم وجود دارد که در بین مهمترین مکالمات شما، ناگهان به دلیل کمبود اعتبار مکالمه شما قطع گردد و اثرات ناخوشایندی را برجا بگذارد. ولی به طور کلی، آگاهی از میزان اعتبار و شارژ مهمترین مزیت سیم کارت های اعتباری محسوب می گردد.
این ویژگی در سیم کارت های دائمی وجود نداشته و سبب می گردد تا در بسیاری موارد مشترک با دیدن قبض دچار شوک شود. یکی از مهم ترین دلایل قطعی یا یک طرفه شدن سیم کارت های دائمی هم همین عدم پرداخت بدهی می باشد.

5. تعرفه ها در سیم کارت
در حال حاضر هزینه سرویس ها و خدمات مختلف در اپراتورها یکسان نبوده و هر اپراتور با توجه به سیاست ها و برنامه ریزی های بلندمدت و کوتاه مدت، خدمات خود را با یک تعرفه مشخصی در اختیار کاربران قرار می دهد. ولی معمولا تعرفه خدمات سیم کارت های دائمی کلیه اپراتورها از سیم کارت های اعتباری کمتر می باشد. البته این تعرفه امکان دارد در بعضی موارد برابر هم باشد، به طور کلی می توان ادعا کرد تقریبا تعرفه خدمات سیم کارت های دائمی هیچ وقت بیشتر نبوده است. این موضوع در خصوص بسته ها و سرویس های ویژه اپراتورها هم تقریبا صدق می کند.
به طور کلی می توان گفت تعرفه خدمات در سیم کارت دائمی ارزان تر از سیم کارت های اعتباری می باشد.

6. امکانات و خدمات سیم کارت
با توجه به نفوذ بیش از 167 درصدی تلفن های همراه در کشور، شرایط آنتن دهی و گسترش شبکه نسبت به گذشته روند رو به رشدی داشته که همین موضع باعث شده تا تفاوت چندانی در نحوه و نوع خدمات ارائه شده به مشترکین دائمی و اعتباری وجود نداشته باشد. به طور کلی اپراتورها معمولا خدمات، سرویس ها، بسته ها، جشنواره ها و جوایز یکسانی برای مشترکین سیم کارت های دائمی و اعتباری خود در نظر می گیرند و همه آنها در شرایط یکسان می توانند از این خدمات بهره مند گردند.
علاوه بر این با اجرا شدن طرح رومینگ ملی، اپراتورها ملزم هستند تا در صورت پوشش شبکه، خدمات خود را در اختیار اپراتورهای متقاضی دیگر قرار دهند. بنابراین در حال حاضر در خصوص آنتن دهی نیز تفاوتی بین اپراتورها وجود نداشته و خدمات ارائه شده به مشترکین مهمان کاملا مشابه کیفیت خدماتی است که مشترکین میزبان همان اپراتور دریافت می کنند.

7. امکان سلب امتیاز سیم کارت
بر اساس قانون، در صورتی که مشترک اعتباری در یک مدت زمان طولانی از سیم کارت خود هیچ استفاده ای نماید، اپراتور می تواند مالکیت سیم کارت را سلب امتیاز نماید. البته این موضوع در مورد سیم کارت های دائمی صدق نمی کند و مشترکین می توانند فقط با پرداخت آبونمان، سیم کارت را تا هر وقت که بخواهند فعال نگه دارند، بدون آن که از آن استفاده ای نمایند.
با توجه به آمار تا پایان سال 1400 بیش از 140 میلیون سیم کارت در کشور واگذار شده که این یعنی به طور متوسط به نام هر ایرانی بالغ بالای 18 سال، حداقل دو سیم کارت ثبت شده است. بر اساس این آمار بیشترین تعداد سیم کارت های دائمی فعال در کشور مربوط به اپراتور همراه اول بوده و اپراتور ایرانسل پرچمدار تعداد مشترکین اعتباری فعال در کشور می باشد.
همه آنچه که در این مطلب به عنوان تفاوت های بین سیم کارت های دائمی و اعتباری بیان شد، در صورتی می تواند کارآمد باشد که شما با در نظر گرفتن بودجه و شناخت از نیاز خود نسبت به انتخاب بهترین سیم کارت اقدام نمایید.

 




:: برچسب‌ها: سیم کارت دائمی همراه اول ، سیم کارت همراه اول ، تفاوت سیم کارت دائمی و اعتباری ، مزیت سیم کارت اعتباری ، رندباز ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: