در چه صورت سیم کارت توسط اپراتورها سلب امتیاز می گردد؟
نوشته شده توسط : rondbaz

سیم کارت وسیله بسیار مهم که می تواند باعث ارتباط آدم ها با هم دیگر می شود و هر از گاهی یک دارایی بسیار ارزشمند است. این روز ها بسیاری از افراد جامعه تعداد بالایی سیم کارت دارند که کارهای مختلفی را با این سیم کارت ها انجام می دهند . اما این روز ها سازمان ارتباطات و رادیویی کشور اعلام کرده است که هر فرد 10 سیم کارت باید به نام خودش داشته باشد. همین مسئله برای کسانی که سیم کارت های دارند که هر از گاهی روشن و خاموش می کنند باعث بروز مشکلاتی شده است . اما سازمان مقررات از طریق کد ملی ها  می داند هر فرد جامعه چند سیم کارت دارند.این موضوع که به صورت مستقیم و غیر مستقیم سبب بروز مشکلات و بی نظمی هایی در سیستم ارتباطات کشور گردد، باعث تصویب قانونی گردید که بر اساس آن اپراتورها می توانند نسبت به سلب امتیاز سیم کارت هایی که بلااستفاده مانده اند، اقدام نمایند.

طبق آمار رسمی وزارت اطلاعات و ارتباطات، بیش از 50 درصد سیم کارت های خریداری شده از سوی افراد خاموش می باشد که این امر سبب گردیده تا سازمان تنظیم مقررات طی حکمی به اپراتورها این اجازه را دهد تا سیم کارت هایی که طی 90 روز خاموش بودند را سلب امتیاز کند.

بنابراین طبق این قانون اگر یک خط سیم کارت برای بازه زمانی طولانی مورد استفاده قرار نگیرد و یا بدهی های آن پرداخت نگردد، از سوی اپراتورها سلب امتیاز می گردد که در گام اول اپراتورها موظف هستند با ارسال پیامک به مالک سیم کارت اخطار سلب امتیاز دهند که در صورت عدم پیگیری از سوی مالک، مراحل سلب امتیاز سیم کارت اجرایی می گردد.

به همین خاطر ما در این مطلب، به مدت زمان و نحوه سلب امتیاز سیم کارت از سوی اپراتورها می پردازیم:

 

·        مدت زمان سلب امتیاز سیم کارت از سوی اپراتور همراه اول

بر اساس اعلام اپراتور همراه اول، مالکین سیم کارت های با ارزش این اپراتور تنها 6 ماه فرصت دارند تا برای سلب امتیاز سیم کارت خود اقدام نمایند. البته مشترکین سیم کارت های دائمی همراه اول که قبض خود را به مدت 4 ماه پرداخت نکرده باشند، سیم کارتشان قطع خواهد شد که البته شرایط قطعی یک طرفه یا دو طرفه سیم کارت کاملا با سلب امتیاز متفاوت می باشد. در زمان قطعی سیم کارت، مشترک می تواند تنها با پرداخت مبلغ قبض حتی بعد از تاریخ مقرر، نسبت به فعال سازی مجدد سیم کارت خود اقدام نماید؛ ولی در سلب امتیاز شرایط کمی پیچیده تر بوده و مشترک تنها در صورتی می تواند سیم کارت سلب امتیاز شده قبلی خود را باز گرداند که خط هنوز به کسی واگذار نشده باشد.

مراحل سلب امتیاز سیم کارت دائمی همراه اول بدین صورت است که تقریبا 9 ماه بعد از قطع یک طرفه سیم کارت به علت بدهی، اپراتور اقدام به قطع دو طرفه سیم کارت خواهد نمود که در این حالت امکان دریافت تماس نیز برای مشترک وجود نخواهد داشت و عملا سیم کارت بلا استفاده خواهد بود. بلافاصله بعد از قطع دو طرفه سیم کارت، مالک سیم کارت از سوی اپراتور پیامکی دریافت خواهد نمود که در آن به مالک، فرصت یک ساله داده خواهد شد تا با پرداخت بدهی سیم کارت خود را دوباره فعال نمایید، در غیر این صورت بعد از اتمام بازه زمانی اعلام شده سیم کارت بلافاصله سلب امتیاز می شود و در اختیار مالک جدید قرار می گیرد.

اما مالکین سیم کارت اعتباری همراه اول اگر بیش از 90 روز از سیم کارت های خود هیچ استفاده ای نکنند ( ارسال پیامک، برقراری تماس و استفاده از اینترنت ) سیم کارت غیر فعال در روند سلب امتیاز سیم کارت قرار می گیرد. البته اپراتور همراه اول در این زمینه صبر و شکیبایی بیشتری به خرج داده و معمولا سیم کارت های اعتباری این اپراتور بعد از 6 ماه عدم استفاده، سلب امتیاز می گردند.

 

·        مدت زمان سلب امتیاز سیم کارت های ایرانسل

مالکین سیم کارت دائمی ایرانسل، در صورت عدم پرداخت بدهی در سه ماه متوالی، اخطار قطع سیم کارت دریافت می کنند که در صورت عدم تسویه کامل بعد از 5 روز ، سیم کارت به صورت یک طرفه قطع می شود که در صورت عدم پرداخت بدهی بعد از 2 ماه سیم کارت به طور کامل و دو طرفه قطع می شود. در چنین شرایطی مالک سیم کارت تنها 50 روز فرصت دارد تا نسبت به پرداخت بدهی و فعال سازی مجدد سیم کارت اقدام نماید که در صورت عدم پرداخت مبلغ بدهی، سیم کارت سلب امتیاز شده و در اختیار مالک جدید قرار می گیرد. البته مشترکین می توانند با تماس با واحد پشتیبانی ایرانسل و یا مراجعه حضوری به دفتر پشتیبانی ایرانسل با پرداخت مبلغ بدهی، به شرطی که سیم کارت به شخص دیگری واگذار نشده باشد، نسبت به بازگشت سیم کارت بدون پرداخت هزینه اقدام نمایند.

در خصوص سیم کارت اعتباری ایرانسل در گام نخست، این اپراتور نسبت به سلب امتیاز سیم کارت هایی اقدام نمود که به مدت 3 سال خاموش و بلا استفاده بودند، سپس این قانون در مورد سیم کارت هایی که 1 یا 2 سال خاموش بودند اجرایی شد و در حال حاضر سیم کارت هایی که به مدت 6 ماه مورد استفاده قرار نگیرند، مشمول این طرح خواهند شد. البته مشترکین می توانند در صورت سلب امتیاز سیم کارت اعتباری، مقدار شارژی که در سیم کارت بوده را به خط دیگر ایرانسلی انتقال دهند.

 

به طور کلی در خصوص سلب امتیاز سیم کارت توسط اپراتورها، اغلب اپراتورها بر اساس قانون عمل نکرده و صبر و شکیبایی به خرج داده و به جای 90 روز حدود 6 ماه بعد از خاموش بودن سیم کارت، نسبت به سلب امتیاز مالکیت سیم کارت اقدام می نمایند که این سیم کارت های سلب امتیاز شده، مجددا از سوی اپراتورها به فروش می رسد. البته مالکین جدید باید تعهد کنند که سیم کارت خریداری شده فعال شده و بلااستفاده نخواهد ماند.

درست است که این قانون در وهله اول از خرید سیم کارت بلا استفاده توسط افراد جلوگیری نموده و در گام دوم سردرگمی و بی نظمی در ساختار اپراتورها و وزارت ارتباطات را کاهش می دهد؛ ولی می تواند خطر بزرگی برای مالکین سیم کارت ها محسوب گردد. زیرا هنگامی که یک سیم کارت سلب امتیاز شده و در اختیار مالک جدید قرار می گیرد، مالک جدید می تواند تنها با دریافت چند کد و بازیابی سیم کارت به تمامی اطلاعات قبلی مالک سیم کارت مانند پیامک ها، شماره تماس ها، پیام رسان های واتس اپ، تلگرام و .... دسترسی پیدا کند.

بنابراین توصیه می شود حتی الامکان از خرید سیم کارت هایی که می دانید به آنها احتیاج ندارید، خودداری نمایید؛ ولی اگر بنا به هر دلیلی در منزل سیم کارت دائمی یا سیم کارت اعتباری غیر فعال یا خاموش دارید، سعی کنید در بازه های زمانی یک ماهه سیم کارت را داخل گوشی قرار داده و حداقل یک روز از آن استفاده نمایید تا آن را از شرایط سلب امتیاز خارج کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: