ارز واردات گوشی های 600 دلاری حذف شد؟
نوشته شده توسط : rondbaz

مجلس این روز ها دارد بر روی طرحی کار میکند که بسیار بر کسانی که فروشگاه خرید و فروش گوشی را دارند بسیار می تواند خبر بدی باشد . این روزها چلس دارد طرح ممنوعیت گوشی های لوکس آمریکایی را در نظر دارد که بسیار این خبر در دل جامعه با نقد های بسیار تندی مورد استقبال شده است . مجلس نشینان که خود از این کالای لوکس آمریکایی دارند استفاده می کنند  برای توجیه این کارشان گفته اند که نمی خواهد در بودجه سال بعد کشور ارز برای این نوع کالا باشد و دولت هم تا حدودی با این طرح مجلس موافقت کرده است . بسیاری این نوع کار را دهن کجی به مردم دانسته اند که می دانند مردم این نوع برند را در کشور بسیار دوست دارند و سهم  گسترده ایی را در بازار برای این نوع گوشی  هست . حال باید دید که آیا  این طرح هم مانند طرح صیانت رای می آورد یا اینکه مجلس نشینان از این طرح عقب نشینی می کنند

با توجه به این که در صورت ممنوعیت واردات رسمی گوشی های آیفون فرایند رجیستری این گوشی ها نیز متوقف می شود و به این ترتیب واردات مسافری این گوشی ها نیز غیر ممکن خواهد شد، همین خبر می تواند زمینه ساز افزایش قیمت این گوشی هوشمند در کشور گردد.

 

به همین خاطر ایسنا در گفت و گویی با محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نظر ایشان را در این خصوص جویا شدند. عالیان در گفتگو با ایسنا گفت: "در مجلس یا دستگاه های دیگر در تلاش هستند این ممنوعیت را برای آیفون ایجاد کنند. این بحث امروز و دیروز نیست و از حدود شش سال پیش هم مطرح بوده. صرفا هم تمرکزشان روی آیفون است و می گویند چون آیفون آمریکایی است، باید با عدم وارداتش به ایران به آمریکا ضربه اقتصادی بزنیم که ما را تحریم کرده و مردم مان را در شرایط بدی قرار داده است. اما واقعیت این است که اولا آیفون در آمریکا تولید نمی شود، بلکه در چین تولید می شود."

وی با بیان این که البته هنوز ممنوعیتی در زمینه واردات گوشی های آیفون اعلام نشده ادامه داد: "از طرفی فقط آیفون موبایل گرانی نیست. در بازار، آیفون جزء رده پرچمدار هاست و تمام برندهای دنیا پرچمدار دارند که در همان رده قیمت است. بنابراین صرفا نمی توان به آیفون رده لوکس را اطلاق کرد. در موبایل ها چند رده بندی داریم که قیمت این موبایل ها را تعیین می کند. اشتباه این است که تمرکز رده بندی را روی قیمت قرار دهیم، زیرا تمرکز رده بندی باید روی فناوری و امکانات باشد. بدین ترتیب موبایل ها به چند دسته پرچمدار، میان رده و ارزان قیمت با پایین رده تقسیم می شوند. "

 

چرا ارز گوشی های بالای 600 دلار تا کنون تامین نشده است؟

عالیان با بیان این که اگر چه واردات گوشی های بالای 600 دلار هنوز ممنوع اعلام نشده، اما مدتی است که ارز آنها نیز تامین نشده است، اظهار کرد:" گوشی ارزان قیمت این تصور را ایجاد می کند که موبایل گران تر، لوکس است. در صورتی که فناوری و امکانات است که تعیین می کند ارزش موبایل های پرچمدار بیشتر از 600 دلار باشد. بنابراین اگر می خواهیم از کلمه لوکس استفاده کنیم، فقط نباید آن را به آیفون تعمیم دهیم، در صورتی که همه برندها پرچمدار دارند و پرچمدار هایشان بالای 600 دلار هستند. خارج از این بحث که سال ها درباره اش صحبت می شود، بحث جدی این است که موبایل های بالای 600 دلار فعلا مدتی است که وارد ایران نمی شود. اگرچه وارداتشان ممنوع نشده، اما ارزشان هم تامین نشده است. "

 

از نظر ایشان ممنوعیت واردات با تامین نشدن ارز دو موضوع متفاوت است، ولی سوال اینجاست چرا ارز موبایل های بالای 600 دلار هنوز تامین نشده است؟

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پاسخ به این سوال گفت: "چون تامین ارز آنها بر اساس مصوبه ای که سال گذشته در خصوص تهاتر ارز خشکبار و موبایل های بالای 600 دلار تصویب شد، باید از طریق ارز تهاتری با خشکبار باشد. برای این کار تالار دومی در نیما تشکیل شد، اما هماهنگی های لازم برای تامین ارز خشکبار برای موبایل در آن تالار صورت نگرفت. بانک مرکزی در این خصوص نگرانی هایی دارد که دو مرتبه مجبور شده تالار دوم را ببندد. چون نگرانی هایشان از جنس اقتصاد کلان، چند نرخی شدن ارز و مسائل دیگر است که باعث می شود تاثیر مستقیم روی بازار و کلیه اجناس بازار بگذارد."

در ادامه ایشان افزودند: "به همین خاطر تالار دوم را فعلا بستند یا حتی اگر هم باز باشد در آن اتفاق خاصی نمی افتد، به این دلیل که هنوز در آن هماهنگی و انسجام برای تامین ارز خشکبار و تقاضایی که از طریق وارد کنندگان موبایل باید آن ارز را جذب کند، صورت نگرفته است. درنهایت قرار شده است در هفته جاری این تصمیم گیری صورت بگیرد که به چه ترتیبی این فرآیند اجرا شود تا کمترین آسیب را هم به تامین کنندگان ارز بزند و هم به وارد کنندگان و هم کمترین تاثیر را در بازار نهایی برای مصرف کننده داشته باشد."

 

به نظر آقای عالیان، با وجود این حتما باید برای منابع، مدیریت و برنامه ریزی شود و به همان نسبت هم برنامه ریزی دقیقی برای تامین کالا در کشور صورت پذیرد. ایشان در ادامه اضافه کرد: "وقتی می گوییم عدد بزرگی موبایل در یک سال وارد کشور شده، به همان نسبت هم مصرف شده. یعنی تقاضا برای این میزان واردات وجود داشته است. بنابراین باید حواسمان به تقاضا هم باشد، عرصه تامین را تنگ نکنیم که تاثیر مستقیم روی تقاضا داشته باشد و بازار را ملتهب کند. باید به این موارد هم توجه داشت و تصمیماتی که گرفته می شود با توجه به عواقب و پیامد هایش باشد و شرایط را به شکل مطلوبی پیش ببرد. "

 

آمارهای گمرک نشان می دهد که ارزش واردات موبایل های بالای 600 دلاری که سال گذشته به کشور وارد شده اند به 1.3 میلیارد دلار می رسد که این میزان معادل 32 درصد کل ارزش و 6.2 درصد کل تعداد گوشی های وارد شده به کشور می باشد. این آمار در حالی است که از سال گذشته عوارض واردات گوشی ها بالا رفته و حقوق گمرکی آن نیز به 12 درصد رسیده است.

 

به نظر می رسد صرفا نمی توان با اطلاق واژه لوکس به یک کالای مصرفی، بحث ممنوعیت، محدودیت و یا تغییر در نحوه ی واردات یک کالا را مطرح کرد و بدون توجه به حواشی و تاثیرات آن، این اخبار را در جامعه منتشر کرد. زیرا حتی اعلان چنین اخباری بازار موبایل ایران را با شوک بزرگی مواجه خواهد کرد و همه گوشی های پرچمدار را با افزایش قیمت سرسام آوری مواجه خواهد کرد.

 





:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: